2022-11-11 06:55Pressmeddelande

Anna Bergendahl släpper EP:n “Merry Christmas Everyone”

18 november inviger Anna Bergendahl julen med släppet av EP:n Merry Christmas Everyone, hennes första EP på två år.

Anna Bergendahl inledde året med en stark comeback till Melodifestivalen, där låten Higher Power tog henne till en finalplats. Inför turnén som Bergendahl befunnit sig på de senaste månaderna släpptes sedan singel Demon and Dreams. Nu är det äntligen dags för ett längre format igen.

Under sin karriär har Bergendahl släppt flertalet jullåtar, därför tyckte hon nu att det var dags att samla ihop dessa på en EP. Projektet innehåller sex stycken originallåtar, varav tre är helt nya.

– Jag och David Lindgren Zacharias har skrivit på EP:n varje försommar de senaste åren. Mitt i den första värmeböljan har vi träffats och bollat idéer med väldigt högt i tak. Vi båda tycker mycket om att skriva julmusik just av den anledningen – att det för oss är så fritt. Vi får drömma oss iväg i en Norah-Jones-värld och i Motown-pepp helt kravlöst. Det är snarare musiken som bestämmer över oss, än tvärtom. Nu när samlingen äntligen är klar, är jag väldigt stolt, säger Anna Bergendahl.

EP:n har fått namn från det inledande spåret.

Merry Christmas Everyone är en låt om att bildligt hitta hem till jul. Att man får vara där man vill vara, med de man vill vara tillsammans med. Att man får andas ut, och att man skänker en tanke till de som inte haft turen att känna så kring jul, eller kanske någonsin i livet. Den handlar om att räkna sina välsignelser, att uppmärksamma och uppskatta dem, säger Anna Bergendahl.

Nästa år firar Anna Bergendahl 15 år som artist. Under sin karriär har hon etablerat sig som ett av de mest folkkära namnen på Sveriges musikscen. Med 300 000 lyssnare i månaden på Spotify och otaliga topplaceringar är det tydligt att hennes musik berör. Vid sidan av sin musikkarriär läser Bergendahl nu sista terminen på läkarprogrammet och har snart samlat på sig 400 högskolepoäng. Hon är även Goodwill-ambassadör för svenska FN-förbundet och engagerar sig för flickors rättigheter.

Förhandslyssna på EP:n Merry Christmas Everyone som släpps 18 november!

Låtlista Merry Christmas Everyone:

1. Merry Christmas Everyone
2. Come Spend Christmas With Me
3. Is Christmas Here Soon
4. It Never Snows In California
5. Just Another Christmas
6. Christmas Day

Om Gul PR

Gul PR arbetar med stora och små bokförlag, artister, turnéer, filmer, samt företag och profiler.

Vilhelm Hanzén
Vilhelm Hanzén