2019-11-27 06:30Pressmeddelande

Ångestpodden blir scenshow – bjuder in till en kväll på Scala

Ångestpodden, Ida Höckerstrand & Sofie HallbergÅngestpodden, Ida Höckerstrand & Sofie Hallberg

Fem år har gått sedan duon bakom Ångestpodden släppte sitt första avsnitt. Sedan dess har de gjort det mesta: föreläst, drivit panelsamtal, producerat en egen serie på svt och släppt en bok. Nu vill de bjuda på en scenshow med namnet En kväll på Scala. Showen är skriven av duon själva och regisserad av Hampus Nessvold.

— Vi har turnerat runt om i Sverige och pratat om psykisk ohälsa i föreläsningar och panelsamtal. Vi har fått ett enormt positivt gensvar och det är något särskilt med att prata öppet till en publik och inte bara in i poddmikrofonen. Som vi brukar säga “Förr eller senare känner du igen dig” och när man kan se publiken nicka med när vi pratar ger det något alldeles särskilt, säger Sofie Hallberg.

Ångestpodden tar upp alla de tankar och funderingar som många någon gång har tänkt men inte pratat om högt. Lättsamhet och allvar är två ingredienser till hur Ångestpodden bryter tabun och skapar mer öppenhet kring psykisk ohälsa. Under början av 2019 släppte Ida och Sofie boken Vi borde vara lyckliga som likt deras poddavsnitt tacklar de orosmoln som livet kantas av – allt från kärlek och bekräftelsebehov till känslan av att vara en bluff och hur man hittar sig själv.

Kvällen kommer att bli något av en känslomässig bergochdalbana, där Ida och Sofie kommer lyfta på locket till vår tids svåraste, men kanske också mest omdiskuterade ämne: ångest. Och - hur mycket kan vi egentligen prata om ångest och psykisk ohälsa? Har inte allt sagts nu? Vad finns kvar? I den fullspäckade showen på Scalateatern i Stockholm kommer de släta ut alla frågetecken. Regissören Hampus Nessvold är känd från radio samt sin egen show Ta det som en man och boken med samma namn.

— Att nu bjuda in till en helkväll och vår alldeles egna show känns spännande och pirrigt men framförallt superkul. Att dessutom få göra det med min bästa vän och Hampus Nessvold är stort. Han är någon som vi ser upp till både privat och som offentlig person, säger Ida Höckerstrand.

Biljetterna släpps idag, onsdagen den 27 november, och showen äger rum kl.19.00 den 21 mars 2020.

Ida Höckerstrand och Sofie Hallberg driver Ångestpodden som är Sveriges största podcast inom ämnet och har även blivit en av Sveriges populäraste podcasts alla kategorier. Under 2016 nominerades den till årets podcast och de hamnade även på 29:e plats i tidningen Resumes lista över “Sveriges Superkommunikatörer”. 2017 var de nominerade i Begriplighetspriset samt vinnare av Stora Influencerpriset för ”Årets Röst”.

Om Gul PR

Gul PR är en ung och hungrig PR-byrå. Vi arbetar med flera av de största bokförlagen och varumärken så som Yoga Girl och Framgångsshowen, samt företag och profiler.

Vilhelm Hanzén
Vilhelm Hanzén