2020-10-12 06:05Pressmeddelande

Anders Johansson tillbaka, med den första boken om agenten Malcolm Munthe

Bokomslag: Mysteriet Malcolm MuntheBokomslag: Mysteriet Malcolm Munthe

En majnatt 1940, en dryg månad efter Nazi-Tysklands ockupation av Norge, flyr en ung agent över gränsen till Sverige. Enligt det falska passet heter han Axel Axelsson, men mannens egentliga identitet är Malcolm Munthe, son till Axel Munthe, världsberömd kunglig livläkare och författare. Med hjälp av omfattande arkivstudier tecknar författaren och förre DN-reportern Anders Johansson det första helporträttet av excentrikern Malcolm Munthe.

— När jag arbetade med mina tidigare böcker korsade Malcolm Munthe min väg flera gånger. Jag blev nyfiken, för det finns ingen biografi om honom utöver hans egen bok. Den har jag haft som jag som reselektyr under den spännande resa det har varit att följa i hans fotspår, säger Anders Johansson.

När Malcolm Munthe anländer till Stockholm får han en täckmantel som biträdande försvarsattaché vid brittiska ambassaden. På uppdrag av Churchills sabotageorganisation, Special Operations Executive (SOE), värvar han agenter, kurirer och sabotörer. Förgäves försöker han övertala ungdomskamraten Olof Lagercrantz. Samtidigt får Munthe Säkerhetspolisens ögon på sig och väcker regeringens vrede.

Än i dag pågår kontroversen om ”Smällen i Krylbo” 1941. Ett tyskt ammunitionståg på väg till Finland exploderar med stor förödelse som följd. Är detta Munthes verk? Under överhängande utvisningshot lämnar han Stockholm med kurirflyg samma kväll. Kriget fortsätter sedan för Munthes del vid SOE:s högkvarter i London och senare med uppdrag i Italien bakom fiendens linjer 1944, då han också såras svårt.

"Det höga taggtrådsstängslet är det första hindret för en ensam 30-årig flykting när han väl tagit sig över Idefjorden, norsk-svensk gräns i norra Bohuslän. Det är försommarnatt 1940, den 19 maj. Innan dagen är slut har mannen trasslat till det för sig riktigt ordentligt. En lovande karriär som brittisk agent i Skandinavien under andra världskriget råkar i fara sedan han klättrat iland på sydsidan av de branta stränderna vid Svinesund. Under flera timmars väntan denna tidiga söndagsmorgon, en dryg månad efter att Nazi-Tyskland inledde ockupationen av Norge, bjuds mannen på kaffe genom stängslet av svenska beredskapssoldater. De tillkallar en tulluppsyningsman som överlämnar honom för förhör först av en underrättelseofficer från I 17 i Uddevalla och därefter av landsfiskalen i denna strategiska gränsbygd. Landsfiskalen utgör polismakten i Sveriges västligaste härad med kust mot Skagerrak, porten mot världshaven för svensk sjöfart men efter 9 april ett blockerat tyskt innanhav. Flyktingen visar upp de två pass han gömt i sitt medhavda dragspel, ett som brittiske medborgaren Malcolm Munthe och ett som svenske studenten Axel Axelsson från Leksand. Vem han än är börjar mystiken nu tätna kring 30-åringen."

— ur boken

Anders Johansson var tidigare journalist på Dagens Nyheter i 35 år, främst utrikesreporter, bland annat tidningens första korrespondent i Afrika. Han har skrivit trilogin Den glömda armén, De glömda agenterna och De glömda blockadbrytarna som även översatts till norska.

Boken utkommer den 15 oktober 2020.

Om Gul PR

Gul PR arbetar med flera av de största bokförlagen, artister, turnéer, filmer, samt företag och profiler.

Linnéa Katz
Linnéa Katz