2023-03-06 08:05Pressmeddelande

Äggmålning är mer än bara en påskaktivitet – ny bok inspirerar

I Sverige finns det en tradition av att måla ägg sedan 1700-talet. Med en mängd olika tekniker, verktyg och material att välja mellan vill Marie Widén i sin nya bok Dekorera ägg visa på att det finns många sätt att färga och dekorera ägg på. Hon guidar läsaren genom hela processen fram till olika fantasifulla och färgglada dekorerade ägg.

— Att måla ägg är en stor konstform i Central- och Östeuropa, men även i Sverige har man färgat och dekorerat ägg sedan lång tid tillbaka. Det är en trevlig tradition att under påskledigheten umgås, skapa och leka, både vuxna och barn tillsammans. I boken presenteras grunder i olika tekniker för äggfärgning och dekorering med enkla medel. Syftet med boken är inte att göra alla till mästare i konsten att måla ägg, utan att ha roliga och inspirerande stunder, säger Marie Widén.

Att måla ägg är en rolig aktivitet för hela familjen, men det är inte alltid så lätt med den speciella formen och den lilla begränsade ytan. I boken presenteras olika tekniker, verktyg och material som behövs till färgning och dekorering, utan stora kostnader och oftast med det man har till hands hemma i köket. Läsaren får ta del av traditionella och karaktäristiska mönster från olika länder - bland annat från Polen, Ukraina, Tyskland och Tjeckien, som Marie själv har växt upp med.

Dekorera ägg innehåller korta texter och illustrerande bilder, och avslutas med ett antal tips om annat påskskoj. Boken vänder sig till både stora och små som är hantverksintresserade, och kan användas året runt.

“Runt om i Europa har man sedan gammalt använt en enkel och rolig teknik för att få fram härliga mönster. Den passar bra även för barn. Man plockar färska små, gärna flikiga blad, till exempel av persilja, hundkäx, rölleka, maskros, hängsparris, klöver, pelargoner, smultron eller rosor. Bladen läggs på ägget och hålls på plats av en bit nylonstrumpa som knyts fast tätt runt ägget. Hela paketet sänks i varmt färgbad. Resultatet blir ett ljust, negativ avtryck av bladet på det mörkfärgade skalet.”

– ur boken

Marie Widén bor i Lund och har under många år arbetat med trädgårdspedagogik etnobotanik. Hon var verksam som intendent och föreståndare för Lunds universitets botaniska trädgård och har tidigare gett ut böckerna Sveriges vildväxande träd och buskar och Kryddor och kryddväxter från hela världen.

Om Gul PR

Gul PR arbetar med stora och små bokförlag, artister, turnéer, filmer, samt företag och profiler.

Rebecca Andersson
Rebecca Andersson