2024-03-22 06:50Pressemelding

DRIVHUS AV TRE ER ÅRETS MEST NATURLIGE NYHET!

Tredrivhuset Linnea er årets drivhusnyhet med moderne design og stormgaranti (FOTO: Grønt Fokus)Tredrivhuset Linnea er årets drivhusnyhet med moderne design og stormgaranti (FOTO: Grønt Fokus)

Å dyrke frukt og grønt i eget drivhus har vært en stigende trend i mange år. Nordmenns bevissthet rundt miljø og bærekraft stopper derimot ikke der. Nå har drivhusinteresserte også blitt mer bevisste på materialvalg og dette er spesielt godt synlig når man skal handle drivhus.

Kvalitetsbevisste nordmenn krever mer

Tar man en liten runde rundt i et hvilket som helst nabolag, så vil du sannsynligvis treffe på flere ulike modeller av drivhus. Sjansen er likevel stor for at alle disse er laget i aluminium. Det var først under pandemien at folk for alvor begynte å få opp øynene for drivhus av tre, og nå anses tredrivhus av mange som kremen av drivhus.

- Ja, vi har gått fra ganske få henvendelser til ganske mange, de siste 2-3 årene, sier Thore Fossheim, markedskoordinator hos drivhusleverandøren Grønt Fokus.

- Folk er opptatt av at materialet skal være både naturlig og miljøvennlig, men det er nok like viktig at tredrivhusene de siste par årene har fått en mye penere design og bedre styrke, forteller Fossheim videre.

En brattere kurve

Hos Grønt Fokus økte salget av tredrivhus med 20% i 2023 sammenlignet med året før, og så langt i 2024 ser kurvet ut til å bli enda brattere.

- Vi satser ekstra hardt nå på drivhus av tre og lanserte derfor nylig vår egenproduserte og siste modell "Linnea". Her har vi fått med alt det vi mener er viktig for et funksjonelt tredrivhus, i tillegg til at vi har fått gjort det stormsikkert og sterkt nok til å kunne stå i en snøsone 3, forteller Grønt Fokus representanten.

Et mer fleksibelt plantehjem

Med sitt naturlige materiale, som kan bearbeides og males etter eget ønske, har tredrivhus vært gjenstand for stor oppmerksomhet i markedet. Mange drivhusinteresserte har et ønske om å eie et drivhus, som i større grad enn tidligere, smelter inn sammen med naturen rundt. Det er derfor all grunn til å tro at drivhus av tre vil oppleve en brattere kurve enn øvrige drivhusmodeller de neste årene.

Om Grønt Fokus

Siden starten i 1992 har Grønt Fokus satset på å fylle kundenes uterom, hovedsakelig rommet mellom «hus og hekk». I begynnelsen var det drivhus og drivhusprodukter som stod sentralt, og det var også fokus på videreutvikling av disse produktene med tanke på både barske, norske forhold og det rent funksjonelle. Etter hvert har hagestueprodukter tatt over som det ledende sortimentet, men både hagestuer og drivhus er core-produkter hos Grønt Fokus i dag. Grønt Fokus har hovedkontor i Kristiansand, og her finner man også den eldste utstillingsbutikken til firmaet. I tillegg kan man besøke de to andre utstillingsbutikkene på Alnabru i Oslo og på Forus utenfor Stavanger. I utstillingsbutikkene kan man se et utvalg av produkter der man fokuserer spesielt på hagestue og drivhus, men også andre utstillingsvarer fra et bredt sortiment. Grønt Fokus inngår i dag i Byggmax konsernet, og leverer varer over hele Norge.