2019-12-23 06:00Press release

Vegonorm använder ny app för att hjälpa fler att välja växtbaserat!

Kampanjen Vegonorm kommer samarbeta med appen GONNA! för att kunna ge fler människor tips om hur man kan hitta bra alternativ till kött.

I oktober lanserades appen GONNA! som ska hjälpa till att starta förändringen till en snällare och mer hållbar värld. Genom veckovisa utmaningar uppmanas användarna att göra små förändringar i sin vardag och sen posta en bild i appen som bevis på aktionen.

-        Vi vet att många är sugna på att hitta alternativ till köttet när de ska laga mat men har svårt att veta hur de ska börja. Genom samarbetet med GONNA! hoppas vi kunna inspirera fler, säger Per-Anders Jande, som arbetar med kampanjen Vegonorm.

Att äta växtbaserat är en rörelse som blir större och större, och enligt forskningen ett effektivt sätt att minska människans klimatavtryck.

-        Vi vill genom GONNA! ge människor små utmaningar som på sikt kan skapa stor förändring. Att få fler att välja växtbaserad mat gör gott för klimatet, säger Pontus Jansson, en av grundarna av GONNA!

Vegonorm hoppas kunna engagera sina fans via appen, men även inspirera fler till att äta mer växtbaserat.

-        Genom GONNA! får de som redan gillar oss ett bra verktyg för att kunna få ännu fler att äta mer vegomat, säger Per-Anders Jande, som arbetar med kampanjen Vegonorm.

Sedan lanseringen i oktober har GONNA! levererat nio utmaningar och stadigt växt med nya användare varje vecka.

GONNA! finns tillgänglig i App Store och Google Play.

Om Vegonorm

Vegonorm är en kampanj som uppmuntrar skolor, restauranger, organisationer och andra måltidsanordnare att vända på köttnormen och servera vegomat som standard. Kampanjen startades av Svensk mat- och miljöinformation och är en gräsrotsrörelse som drivs ideellt.

Kontakt Vegonorm

Per-Anders Jande

info@vegonorm.se

vegonorm.se

@vegonorm

vegonorm.se/presskontakt/

About GONNA!

Our vision is an innovative social media platform to make the world a better place. We live with an imminent climate threat, and a lot of people also with the feeling that we lack in caring for each other. Questions like “where is the world going?” and “how do we get ourselves and people around us to actually contribute to a better world in everyday life?", need answers. There´s often frustration over how and where to start, no tool to help us. Today´s social media is not doing the job needed in important matters, people's ambition to contribute to actual change is not achieved through existing channels. GONNA! offers you something unique - the opportunity to make an actual impact on sustainability and also to do good things for people around you, every week, wherever and whenever. Together with our strong partners we´ll publish weekly challenges based on taking pictures within above themes, with the opportunity for you and your friends to win the honor and prizes. So go ahead and challenge yourself and your friends to change the world, the more you do the more Globes you gain so you can climb the global ranking list, showing you care about making a difference. Each week, all results will be compiled and it will be clear how you and others have influenced the world positively. GONNA! will use the power of social media´s "like"-activism and turn it into active engagement. That - will generate real change! Join our movement today by downloading GONNA! from App Store or Google Play. Gonna Make an Impact AB is the company behind the GONNA! App.

Press GONNA!