2019-11-05 09:15Press release

Stiftelsen Friends är veckans organisation i GONNA!

Tredje veckans utmaning i appen GONNA! kommer från Stiftelsen Friends. Den här veckan uppmanas användarna att följa med och kanske till och med prova på någons hobby.

Appen GONNA! ger varje vecka sina användare en utmaning som är ett steg på vägen till att skapa en bättre värld. Utmaningarna tas fram i samarbete med utvalda organisationer för att göra skillnad på riktigt. När du har löst utmaningen så postar du en bild i appen, ditt engagemang blir på så sätt tydligt och du tävlar dessutom om att vinna veckans utmaning.

Friends vision är en värld där inget barn utsätts för mobbning. Organisationen ger vuxna forskningsbaserade verktyg för att förhindra mobbning bland barn och unga. Friends finansieras främst av stöd från företag och privatpersoner som inte vill att barn ska utsättas för mobbning.

– Vi ser alltid över nya sätt att få ut vårt budskap. Det är viktigt att hitta bra och enkla sätt för människor att engagera sig, säger Lovisa Lönnebo på Stiftelsen Friends. I samarbetet med GONNA! hoppas vi också komma ännu närmare människor, väcka engagemang och jobba tillsammans mot mobbning direkt i vardagen.

GONNA! lanserades i slutet av oktober och har under sina två första veckor presenterat utmaningar från Ung Cancer och Håll Sverige Rent. Engagemanget och kreativiteten hos användarna har initialt varit stort.

Appen finns tillgänglig i App Store och Google Play.

– Vi vet att folk älskar att posta bilder i sociala medier och nästan alla vill göra saker som kan bidra till en bättre värld. Med GONNA! kombinerar vi detta och har samtidigt hittat ett sätt där engagemang i appen också ger resultat för de organisationer som vi samarbetar med, säger Pontus Jansson, en av de två grundarna av GONNA!

Stiftelsen Friends kommer tillsammans med organisationer som Ung Cancer, Håll Sverige Rent, The Perfect World Foundation, Generation Pep, Vegonorm och Naturskyddsföreningen att bidra med utmaningarna i appen under hösten.

About GONNA!

Our vision is an innovative social media platform to make the world a better place. We live with an imminent climate threat, and a lot of people also with the feeling that we lack in caring for each other. Questions like “where is the world going?” and “how do we get ourselves and people around us to actually contribute to a better world in everyday life?", need answers. There´s often frustration over how and where to start, no tool to help us. Today´s social media is not doing the job needed in important matters, people's ambition to contribute to actual change is not achieved through existing channels. GONNA! offers you something unique - the opportunity to make an actual impact on sustainability and also to do good things for people around you, every week, wherever and whenever. Together with our strong partners we´ll publish weekly challenges based on taking pictures within above themes, with the opportunity for you and your friends to win the honor and prizes. So go ahead and challenge yourself and your friends to change the world, the more you do the more Globes you gain so you can climb the global ranking list, showing you care about making a difference. Each week, all results will be compiled and it will be clear how you and others have influenced the world positively. GONNA! will use the power of social media´s "like"-activism and turn it into active engagement. That - will generate real change! Join our movement today by downloading GONNA! from App Store or Google Play. Gonna Make an Impact AB is the company behind the GONNA! App.

Press GONNA!