2019-11-12 11:55Press release

Kan du undvika palmolja under en vecka?

Att undvika produkter med palmolja i sig kan vara ett första viktigt steg till att skapa bättre förutsättningar för människan och naturen. Veckans utmaning i GONNA! kommer från The Perfect World Foundation och går ut på att aktivt välja bort produkter som innehåller palmolja.

Appen GONNA! ger varje vecka sina användare en utmaning som är ett steg på vägen till att skapa en bättre värld. Utmaningarna tas fram i samarbete med utvalda organisationer för att göra skillnad på riktigt. När du har löst utmaningen så postar du en bild i appen, ditt engagemang blir på så sätt tydligt och du tävlar dessutom om att vinna veckans utmaning.

The Perfect World Foundation grundades med ett tydligt uppdrag, nämligen att rädda delar av vårt paradis för kommande generationer. Det handlar inte om att man behöver vara perfekt, utan genom att sprida medvetenhet om situationen för vår världs djur och natur vill The Perfect World Foundation uppmuntra människor att ta steg i rätt riktning.

I en perfekt värld hade vi inte behövt oroa oss för att djurarter utrotas eller att vår existens är starkt hotad på grund av klimatförändringar, föroreningar av våra hav, nedskräpning, skogsskövling och mycket annat.

The Perfect World Foundation har sina rötter i Sverige men har ett globalt ändamål. Idag är organisationen representerad i hela världen då organisationen tror på samarbeten, där de tillsammans optimerar sina insatser för ett gemensamt mål, nämligen The Perfect World.

– Att få människor att börja tänka på vilka produkter de köper och konsumerar är ett första viktigt steg till att skapa en bättre värld, säger Ragnhild Jacobsson, medgrundare till The Perfect World Foundation. Vi vill genom samarbetet med GONNA! kunna inspirera fler människor att agera för att skapa ett mer hållbart samhälle och välja bort produkter som skadar vår planet.

GONNA! lanserades i slutet av oktober och har under sina tre första veckor presenterat utmaningar från Ung Cancer, Håll Sverige Rent och Friends. Engagemanget och kreativiteten hos användarna har initialt varit stort.

Appen finns tillgänglig i App Store och Google Play.

– Vi vet att folk älskar att posta bilder i sociala medier och nästan alla vill göra saker som kan bidra till en snällare och mer hållbar värld. Med GONNA! kombinerar vi detta och har samtidigt hittat ett sätt där engagemang i appen också ger resultat för de organisationer som vi samarbetar med, säger Martin Munkner, en av de två grundarna av GONNA!

The Perfect World Foundation kommer tillsammans med organisationer som Håll Sverige Rent, Stiftelsen Friends, Generation Pep, Ung Cancer, Vegonorm och Naturskyddsföreningen att bidra med utmaningarna i appen under resten av året.

About GONNA!

Our vision is an innovative social media platform to make the world a better place. We live with an imminent climate threat, and a lot of people also with the feeling that we lack in caring for each other. Questions like “where is the world going?” and “how do we get ourselves and people around us to actually contribute to a better world in everyday life?", need answers. There´s often frustration over how and where to start, no tool to help us. Today´s social media is not doing the job needed in important matters, people's ambition to contribute to actual change is not achieved through existing channels. GONNA! offers you something unique - the opportunity to make an actual impact on sustainability and also to do good things for people around you, every week, wherever and whenever. Together with our strong partners we´ll publish weekly challenges based on taking pictures within above themes, with the opportunity for you and your friends to win the honor and prizes. So go ahead and challenge yourself and your friends to change the world, the more you do the more Globes you gain so you can climb the global ranking list, showing you care about making a difference. Each week, all results will be compiled and it will be clear how you and others have influenced the world positively. GONNA! will use the power of social media´s "like"-activism and turn it into active engagement. That - will generate real change! Join our movement today by downloading GONNA! from App Store or Google Play. Gonna Make an Impact AB is the company behind the GONNA! App.

Press GONNA!