2019-10-28 12:10Press release

Håll Sverige Rent utmanar svenskarna att ta med en egen mugg.

Varje vecka uppskattas det att vi använder 9 615 384 pappersmuggar i Sverige. Veckans utmaning i appen GONNA! är signerad Håll Sverige Rent och ska minska svenskarnas användning av engångsmuggar.

Förra veckan lanserades appen GONNA! med syftet att människor varje vecka ska utmana sig själva och andra i att skapa en bättre värld.

Håll Sverige Rent arbetar för att förebygga och motverka nedskräpning i Sverige genom kunskapsspridning, opinionsbildning och framtagande av konkreta verktyg och lösningar.

- Nedskräpning skadar djur och natur, förstör våra hav, gör våra städer otrygga och kostar samhället onödigt mycket pengar. Därför måste vi människor sluta skräpa ned. Vi vill pröva nya sätt att förändra nedskräparnas beteende. Därför tycker vi det känns spännande att vara med och göra en utmaning, säger Johanna Ragnartz, VD på Håll Sverige Rent.

Appen GONNA! ger varje vecka sina användare en utmaning som är ett steg på vägen till att skapa en bättre värld. Utmaningarna tas fram i samarbete med utvalda organisationer för att göra skillnad på riktigt. När du har löst utmaningen så postar du en bild i appen, ditt engagemang blir på så sätt tydligt och du tävlar dessutom om att vinna veckans utmaning.

- Vi vet att folk älskar att posta bilder i sociala medier och nästan alla vill göra saker som kan bidra till en bättre värld. Med GONNA! kombinerar vi detta och har samtidigt hittat ett sätt där engagemang i appen också ger resultat för de organisationer som vi samarbetar med, säger Pontus Jansson, en av de två grundarna av GONNA!

Håll Sverige Rent kommer tillsammans med organisationer som Friends, The Perfect World Foundation, Generation Pep, Ung Cancer, Vegonorm och Naturskyddsföreningen att bidra med utmaningarna i appen under hösten.

About GONNA!

Our vision is an innovative social media platform to make the world a better place. We live with an imminent climate threat, and a lot of people also with the feeling that we lack in caring for each other. Questions like “where is the world going?” and “how do we get ourselves and people around us to actually contribute to a better world in everyday life?", need answers. There´s often frustration over how and where to start, no tool to help us. Today´s social media is not doing the job needed in important matters, people's ambition to contribute to actual change is not achieved through existing channels. GONNA! offers you something unique - the opportunity to make an actual impact on sustainability and also to do good things for people around you, every week, wherever and whenever. Together with our strong partners we´ll publish weekly challenges based on taking pictures within above themes, with the opportunity for you and your friends to win the honor and prizes. So go ahead and challenge yourself and your friends to change the world, the more you do the more Globes you gain so you can climb the global ranking list, showing you care about making a difference. Each week, all results will be compiled and it will be clear how you and others have influenced the world positively. GONNA! will use the power of social media´s "like"-activism and turn it into active engagement. That - will generate real change! Join our movement today by downloading GONNA! from App Store or Google Play. Gonna Make an Impact AB is the company behind the GONNA! App.

Press GONNA!