2019-11-20 05:15Press release

Generation Pep och GONNA! uppmanar svenskarna att röra sig mer.

Att röra sig mer ger bättre förutsättningar för ett friskare liv. Att som vuxen röra på sig mer och inspirera yngre till mer fysisk aktivitet är en av de sakerna som Generation Pep tror kan skapa en bättre värld. Den här veckan gästar de appen GONNA! och utmanar svenska folket att röra sig mer.

GONNA! ger varje vecka sina användare en utmaning som är ett steg på vägen till att skapa en bättre värld. Utmaningarna tas fram i samarbete med utvalda organisationer för att göra skillnad på riktigt. När du har löst utmaningen så postar du en bild i appen, ditt engagemang blir på så sätt tydligt och du tävlar dessutom om att vinna veckans utmaning.

De flesta barn och unga i Sverige rör på sig för lite och äter för lite av frukt, grönsaker, bär och nötter. Det finns också stora skillnader mellan barn som växer upp under olika omständigheter. Generation Pep arbetar för att alla barn och unga i Sverige ska ha möjligheten och viljan att leva ett aktivt och hälsosamt liv. Med initiativ från Kronprinsessparet är målet att engagera hela samhället i frågan.

– Vi vet att mer fysisk aktivitet leder till ett friskare liv, säger Mattias Svenson, projektledare på Generation Pep. Vi vill genom samarbetet med GONNA! kunna inspirera fler människor att börja röra på sig, för sin egen skull, men även för att vara en bra förebild och inspirera den yngre generationen att bli mer fysiskt aktiva.

GONNA! lanserades i slutet av oktober och har under sina första veckor presenterat utmaningar från bland annat Ung Cancer, Håll Sverige Rent och Friends. Engagemanget och kreativiteten hos användarna har varit stort.

Appen finns tillgänglig i App Store och Google Play.

– Vi vet att folk älskar att posta bilder i sociala medier och nästan alla vill göra saker som kan bidra till en snällare och mer hållbar värld. Med GONNA! kombinerar vi detta och har samtidigt hittat ett sätt där engagemang i appen också ger resultat för de organisationer som vi samarbetar med, säger Pontus Jansson, en av de två grundarna av GONNA! Att ha med Generation Pep i appen är fantastiskt roligt, och vi ser fram emot den här veckan tillsammans med dem.

Generation Pep kommer tillsammans med organisationerna Håll Sverige Rent, Stiftelsen Friends, The Perfect World foundation, Ung Cancer, Vegonorm och Naturskyddsföreningen att bidra med utmaningarna i appen under resten av året.

Short clip about how GONNA! works.

About GONNA!

Our vision is an innovative social media platform to make the world a better place. We live with an imminent climate threat, and a lot of people also with the feeling that we lack in caring for each other. Questions like “where is the world going?” and “how do we get ourselves and people around us to actually contribute to a better world in everyday life?", need answers. There´s often frustration over how and where to start, no tool to help us. Today´s social media is not doing the job needed in important matters, people's ambition to contribute to actual change is not achieved through existing channels. GONNA! offers you something unique - the opportunity to make an actual impact on sustainability and also to do good things for people around you, every week, wherever and whenever. Together with our strong partners we´ll publish weekly challenges based on taking pictures within above themes, with the opportunity for you and your friends to win the honor and prizes. So go ahead and challenge yourself and your friends to change the world, the more you do the more Globes you gain so you can climb the global ranking list, showing you care about making a difference. Each week, all results will be compiled and it will be clear how you and others have influenced the world positively. GONNA! will use the power of social media´s "like"-activism and turn it into active engagement. That - will generate real change! Join our movement today by downloading GONNA! from App Store or Google Play. Gonna Make an Impact AB is the company behind the GONNA! App.

Press GONNA!