2019-12-17 05:30Press release

Förändrar världen, en bild i taget.

Martin Munkner och Pontus Jansson.Martin Munkner och Pontus Jansson.

Många vill bidra till en snällare och mer hållbar värld, men det är svårt att veta hur man ska börja. Nu har en startup tillsammans med nio ideella organisationer kommit fram med en lösning.

I oktober lanserades appen GONNA! som ska hjälpa till att starta förändringen till en snällare och mer hållbar värld. Genom veckovisa utmaningar uppmanas användarna att göra små förändringar i sin vardag, och sen posta en bild i appen som bevis på aktionen.

Det finns så mycket som är fel i världen, och samtidigt så många krafter som vill göra allt bättre igen, säger Pontus Jansson, en av grundarna av GONNA!

Pontus och medgrundaren Martin Munkner såg en möjlighet att bidra till att göra världen bättre. De skissade fram sin idé och tog den hela vägen till marknaden. GONNA! vill genom små justeringar av människors beteenden skapa stora förändringar, så kallad nudging.

Pontus och Martin satsar helhjärtat på GONNA!, de sade upp sig från sina jobb och lägger all sin tid på att få ut appen. Under arbetet inleddes samtal med ideella organisationer som Ung Cancer, Håll Sverige Rent och Friends för att nämna några.

Det senaste tillskottet är Prins Carl Philips och Prinsessan Sofias Stiftelse där samarbetet kretsar kring stiftelsens initiativ #nejtillnäthat (www.nejtillnathat.se).

Vi på Prinsparets Stiftelse arbetar för att skapa en schysstare och tryggare nätvardag. För oss är det därför viktigt att hitta nya sätt att engagera människor i ett gemensamt upprop mot det hårda klimatet på nätet. Genom samarbetet med GONNA! vill vi få människor att aktivt ta ställning och säga #nejtillnäthat, säger Essi Alho på Prins Carl Philips och Prinsessan Sofias Stiftelse.

GONNA! finns tillgänglig i App Store och Google Play.

Vi är stolta och glada över att tillsammans med Prins Carl Philips och Prinsessan Sofias Stiftelse samarbeta kring detta mycket viktiga initiativ, och att vi kan bidra med vår nya digitala kanal där människor kan göra sin röst hörd, säger Martin Munkner, en av grundarna av GONNA!

Sedan lanseringen i oktober har GONNA! levererat åtta utmaningar och stadigt växt med nya användare varje vecka.

Nu jobbar vi för fullt med planeringen av 2020 då vi också kommer addera nya samarbetspartners i form av både organisationer och näringsliv. Det är spännande att se hur det här växer och att vi fyller ett syfte, dels för de ideella organisationerna men givetvis också för våra användare som är med och faktiskt förändrar världen, en bild i taget, säger Pontus Jansson.

About GONNA!

Our vision is an innovative social media platform to make the world a better place. We live with an imminent climate threat, and a lot of people also with the feeling that we lack in caring for each other. Questions like “where is the world going?” and “how do we get ourselves and people around us to actually contribute to a better world in everyday life?", need answers. There´s often frustration over how and where to start, no tool to help us. Today´s social media is not doing the job needed in important matters, people's ambition to contribute to actual change is not achieved through existing channels. GONNA! offers you something unique - the opportunity to make an actual impact on sustainability and also to do good things for people around you, every week, wherever and whenever. Together with our strong partners we´ll publish weekly challenges based on taking pictures within above themes, with the opportunity for you and your friends to win the honor and prizes. So go ahead and challenge yourself and your friends to change the world, the more you do the more Globes you gain so you can climb the global ranking list, showing you care about making a difference. Each week, all results will be compiled and it will be clear how you and others have influenced the world positively. GONNA! will use the power of social media´s "like"-activism and turn it into active engagement. That - will generate real change! Join our movement today by downloading GONNA! from App Store or Google Play. Gonna Make an Impact AB is the company behind the GONNA! App.

Press GONNA!