2019-10-21 05:05Press release

App ska tillsammans med ideella organisationer skapa en bättre värld.

GONNA! challenge you to change the worldlogo for GONNA!

I dag lanseras appen GONNA! som tillsammans med sju ideella organisationer ska ta till vara på engagemang i sociala medier, för att på riktigt skapa en bättre värld.

Under hösten kommer organisationerna Ung Cancer, Håll Sverige Rent, Friends, The Perfect World Foundation, Generation Pep, Naturskyddsföreningen och Vegonorm att presentera unika veckovisa utmaningar i appen.

Syftet med appen är att människor varje vecka ska utmana sig själva och andra i att skapa en bättre värld. Respektive organisation kommer att bidra med olika utmaningar i appen. Först ut är Ung Cancer som under veckan har en utmaning på temat Fuck Cancer.

Många människor vill hjälpa till att skapa en bättre värld.

Många människor vill minska sin miljöpåverkan eller göra vardagen bättre för sina medmänniskor. Detta samtidigt som ideella organisationer har svårt att nå förbi like-aktivismen, en like på sociala medier ses som ett engagemang, men inget görs på riktigt för att skapa förändring.

Appen GONNA! ger varje vecka sina användare en utmaning som är ett steg på vägen till att skapa en bättre värld. Utmaningarna tas fram i samarbete med utvalda organisationer för att göra skillnad på riktigt. När du har löst utmaningen så postar du en bild i appen, ditt engagemang blir på så sätt tydligt och du tävlar dessutom om att vinna veckans utmaning.

- Människor vill engagera sig och dela med sig av sitt engagemang. Istället för att bara klicka på like-knappen måste man här anta utmaningen, och på så sätt aktivt bidra till att faktiskt förändra världen, säger Pontus Jansson, en av grundarna av GONNA!

Genom GONNA! får de ideella organisationerna en ny kanal att skapa engagemang i sina hjärtefrågor. Ett aktivt engagemang i sociala medier skapar en rörelse för förändring, på riktigt.

- Ofta kan det vara svårt att veta var man ska börja när man vill engagera sig. Vi vill genom GONNA! ge människor möjligheten att på ett enkelt och konkret sätt kunna bidra aktivt till en bättre värld, fortsätter Pontus Jansson, en av grundarna av GONNA!

Tanken är i förlängningen att en del av överskottet ska gå tillbaka till de organisationer som GONNA! samarbetar med, för att ytterligare bidra till deras fortsatta viktiga arbete.

GONNA! skapar förutsättningar så att aktivitet i sociala medier på riktigt kan göra skillnad för världen.

Appen finns att ladda ned för både iOS och Android.

Om GONNA!

Appen GONNA! gör det möjligt för sina användare att konkret minska sin miljöpåverkan och också att göra något gott för sina medmänniskor.

GONNA! ger varje vecka sina användare en utmaning som är ett steg på vägen till att skapa en bättre värld. När du har löst utmaningen så postar du en bild i appen, ditt engagemang blir på så sätt tydligt och du tävlar dessutom om att vinna veckans utmaning. Resultaten kommer att sammanställas veckovis och det kommer framgå hur användarna har påverkat världen positivt.

GONNA! skapar förutsättningar så att aktivitet i sociala medier inte stannar vid like-aktivismen, att en like på sociala medier ses som ett engagemang men inget görs på riktigt för att skapa förändring.

Vår vision med GONNA! är en innovativ plattform för sociala medier som konkret kan göra världen till en bättre plats.

About GONNA!

Our vision is an innovative social media platform to make the world a better place. We live with an imminent climate threat, and a lot of people also with the feeling that we lack in caring for each other. Questions like “where is the world going?” and “how do we get ourselves and people around us to actually contribute to a better world in everyday life?", need answers. There´s often frustration over how and where to start, no tool to help us. Today´s social media is not doing the job needed in important matters, people's ambition to contribute to actual change is not achieved through existing channels. GONNA! offers you something unique - the opportunity to make an actual impact on sustainability and also to do good things for people around you, every week, wherever and whenever. Together with our strong partners we´ll publish weekly challenges based on taking pictures within above themes, with the opportunity for you and your friends to win the honor and prizes. So go ahead and challenge yourself and your friends to change the world, the more you do the more Globes you gain so you can climb the global ranking list, showing you care about making a difference. Each week, all results will be compiled and it will be clear how you and others have influenced the world positively. GONNA! will use the power of social media´s "like"-activism and turn it into active engagement. That - will generate real change! Join our movement today by downloading GONNA! from App Store or Google Play. Gonna Make an Impact AB is the company behind the GONNA! App.

Press GONNA!