2022-01-31 05:30Pressmeddelande

Upp och Hoppa-dagen firar fem år!

Carolina Klüft på Upp och Hoppa-dagen 2022. Fotograf Matteus EurellCarolina Klüft på Upp och Hoppa-dagen 2022. Fotograf Matteus Eurell

För femte året i rad arrangeras idag Upp och Hoppa-dagen den 31 januari. Det är Generation Peps årliga manifestationsdag där Generation Pep vill inspirera till mer rörelse i vardagen. Svenskar brukar ofta räknas som ett av världens mest stillasittande folk och i genomsnitt sitter vi 9 timmar per dag. Att därför lägga in fler rörelsepauser i vardagen bidrar inte bara med glädje utan är också livsviktigt för vår hälsa.

Idag vet vi att allt för många, både vuxna och barn, sitter stilla för mycket. Detta är den främsta anledningen till varför vi arrangerar Upp och Hoppa-dagen- för att få fler i rörelse och känna glädjen av att röra på sig. Genom ökad rörelse kan vi alla må bättre, säger Carolina Klüft verksamhetschef på Generation Pep

Under Upp och Hoppa-dagen deltar allt ifrån skolor, förskolor och organisationer till kändisar, politiker och företag. År 2020 kunde vi bland annat se Anders Ygeman och Per Bolund hoppa Jumping Jacks på Sveriges Regerings instagramkonto. Även Kronprinsessparet har på olika sätt medverkat för att uppmärksamma dagen.

Varje år försöker vi skapa stor uppmärksamhet genom att alla som är med i vårt nätverk engagerar sig och sprider rörelseglädje tillsammans med oss. Det viktiga är att vi visar att vi är många som inser vikten av daglig rörelse och att vi där igenom kan inspirera än fler, säger Carolina Klüft verksamhetschef på Generation Pep.

Årets utmaning

År 2020 hoppade var utmaningen att hoppa Jumping Jacks i 31 sekunder och det blev en sådan succé att årets utmaning blir en favorit i repris. Jumping Jacks, eller en version av Jumping Jacks, i 31 sekunder med målet att sedan utmana så många andra som möjligt att göra utmaningen de också. Följ årets manifestationsdag under #uppochhoppa2022

Om Generation Pep

Generation Pep är en icke vinstdrivande organisation som arbetar för att sprida kunskap och skapa engagemang kring barn och ungdomars hälsa. Kronprinsessparet är initiativtagare till Generation Pep som tillsammans med aktörer från hela samhället vill driva ett ambitiöst och långsiktigt folkhälsoarbete med barn och unga i fokus. Läs mer på generationpep.se