2019-09-13 14:36Pressmeddelande

​Verksamhetschef för Dundret

null

Tobias Larsson har anställts som verksamhetschef för Dundret och tillträder tjänsten måndag 16 september. Han har genom bolaget Shapepahs i Fjällvärlden AB sedan tidigare arbetat på och för Dundret med bra resultat. Förutom kunskap om hur backar ska pistas till perfektion är han bland annat en av personerna bakom Soldalen Classic, ett event med definitiv kultstatus.

- Tobias har det engagemang och kontaktnät samt den glöd och kunskap som Dundret behöver för att förverkliga det vi vill åstadkomma säger en glad vd för Dundret, Mats Pettersson.

Tobias kommer närmast från jobbet som vd för NorthPipe ROC Solutions som han också är en av grundarna till.

- Alla mina tidigare vägar har alltid fått mig att dras till Gällivare och framförallt Dundret, säger Tobias och fortsätter; med vilja och passion vill jag vara delaktig i att utveckla Dundret till sin fulla potential. Det är den stora anledningen till att jag själv bor i Gällivare och vill att min familj ska växa upp här. Förutsättningarna i samhället har aldrig varit bättre för att åter göra Dundret framgångsrikt. Jag ser fram emot att vara med på tåget och en drivande kraft och i samverkan med alla goda krafter göra resan framåt, avslutar Tobias.

Ett första uppdrag blir att bygga upp verksamheten där viktiga delar är att skapa en organisation, etablera samverkan med samarbetspartners och intressenter. Verksamhetschefen har det operativa huvudansvaret för att driva och utveckla Dundrets huvuddelar: Alpin, Boende och Café/restaurang.

Några prioriterade områden för säsongen 2019/2020 är att:

• Skapa bästa möjliga förutsättningar för lokala föreningar och skidgymnasiet.
  • Säkra tillgång för ortsbor och besökare, turister och aktiva klubbar/landslag.
  • Erbjuda en attraktiv helhet med boende och service.

För ytterligare information:

Mats Pettersson/vd, Dundret Gällivare Fjällanläggning AB, 070-367 94 62
Tobias Larsson, verksamhetschef, 072-530 00 68

En arktisk småstad i världsklass

Här finns en differentierad företagsamhet med gruvnäring av världsklass som huvudsaklig basnäring. Just nu bygger vi nya Gällivare i takt med att områden i Malmberget avvecklas. Tidernas största samhällsomvandling till följd av gruvnäringens fortsatta expansion. 250 000 nya kvadratmeter av bostäder, kommunala verksamheter och kommersiella lokaler ska byggas under de närmaste 15 åren.

Om Gällivare kommun

Gnistrande vinter, ljusa sommarnätter, tio minuter till allt. Gällivare ligger vackert inbäddat i ett enastående landskap 10 mil norr om polcirkeln. I kommunen bor ca 18 000 människor med närhet till arbete, service och natur. Här finns länsdelssjukhus, väl utbyggd barnomsorg, bra skolor, ett rikt föreningsliv och varierat kulturutbud. Vildmarken ger stora möjligheter till fritid och upplevelser utöver det vanliga, året runt. Från norrbottenskusten till Gällivare tar det ett par timmar med tåg eller bil och lite drygt det från Stockholm med dagliga flygförbindelser. Här finns en differentierad företagsamhet med gruvnäring av världsklass som huvudsaklig basnäring. Just nu bygger vi nya Gällivare i takt med att områden i Malmberget avvecklas. Tidernas största samhällsomvandling till följd av gruvnäringens fortsatta expansion. 250 000 nya kvadratmeter av bostäder, kommunala verksamheter och kommersiella lokaler ska byggas under de närmaste 15 åren.

Mikaela Åkerlund
Kommunikatör