2018-06-08 09:29Pressmeddelande

​Världskända bastun Solar Egg i Gällivare

null

Efter en turné som sträckt sig ända till Paris var det nu dags att välkomna Riksbyggens äggformade bastu Solar Egg, skapat av konstnärsduon Bigert & Bergström, tillbaka till Malmfälten. Den 7 juni var det premiär för Solar Egg i Gällivare.

Konstnärsduon Bigert & Bergström har skapat Solar Egg på uppdrag av Riksbyggen, en skulptural symbol som för tankarna till pånyttfödelse. Den äggformade bastun har, utan överdrift, blivit en jättesuccé och uppmärksammats i medier över hela världen och fått ett antal fina designutmärkelser. Ägget väger 3,5 ton och består av 69 plattor av guldfärgad rostfri spegelplåt och inuti döljer sig en hjärtformad kamin som kan värma upp till åtta gäster åt gången. Bastun står på Hembygdsområdet i Gällivare fram till den 27 juni och kan bokas av allmänheten.

- Min mor kommer från Latnivaara så man kan säga att halva jag är härifrån. Det är en otroligt fin plats ägget är placerat på och det är roligt att mina släktingar är här idag, säger Mats Bigert, konstnär.

- Riksbyggens Solar Egg är ju skapat med tanke på den pånyttfödelse som stadsomvandlingen ger i Kiruna och då måste jag säga att Solar Egg är mycket välkommen till Gällivare för hos oss är ju samhällsomvandlingen mycket intensivare och mer påtaglig än i Kiruna. Lycka till med utställningen och försäljningen av Riksbyggens bostadsrätter i bostadsrättsföreningen Midnattssolen, säger kommunalrådet Lars Alriksson.

Brf Midnattssolen är Riksbyggens första etapp av bostäder på Repisvaara i Gällivare. Här erbjuds ett natur- och fjällnära boende i 40 lägenheter om ett till fyra rum och kök med fina tillvalsmöjligheter och utsikt över fjällvärlden. Planerat tillträde hösten 2020.

- Det känns jätteroligt att vi kan ha premiär för Solar Egg i samband med säljstarten för Brf Midnattssolen i Gällivare. Riksbyggens långsiktiga plan att under tio år bygga 250 nya bostäder och skapa samhällsnytta i Malmfälten tar nu ytterligare ett steg framåt efter att vi tidigare i år byggstartat Brf Fjällvyn i Kiruna, säger Lars Lundgren, marknadsområdeschef på Riksbyggen, Bostad Norr.

För bokning se riksbyggen.se/solaregg

En arktisk småstad i världsklass

Här finns en differentierad företagsamhet med gruvnäring av världsklass som huvudsaklig basnäring. Just nu bygger vi nya Gällivare i takt med att områden i Malmberget avvecklas. Tidernas största samhällsomvandling till följd av gruvnäringens fortsatta expansion. 250 000 nya kvadratmeter av bostäder, kommunala verksamheter och kommersiella lokaler ska byggas under de närmaste 15 åren.

Om Gällivare kommun

Gnistrande vinter, ljusa sommarnätter, tio minuter till allt. Gällivare ligger vackert inbäddat i ett enastående landskap 10 mil norr om polcirkeln. I kommunen bor ca 18 000 människor med närhet till arbete, service och natur. Här finns länsdelssjukhus, väl utbyggd barnomsorg, bra skolor, ett rikt föreningsliv och varierat kulturutbud. Vildmarken ger stora möjligheter till fritid och upplevelser utöver det vanliga, året runt. Från norrbottenskusten till Gällivare tar det ett par timmar med tåg eller bil och lite drygt det från Stockholm med dagliga flygförbindelser. Här finns en differentierad företagsamhet med gruvnäring av världsklass som huvudsaklig basnäring. Just nu bygger vi nya Gällivare i takt med att områden i Malmberget avvecklas. Tidernas största samhällsomvandling till följd av gruvnäringens fortsatta expansion. 250 000 nya kvadratmeter av bostäder, kommunala verksamheter och kommersiella lokaler ska byggas under de närmaste 15 åren.

Mikaela Åkerlund
Mikaela Åkerlund