2023-01-18 14:38Pressmeddelande

Stängslet ska bort säger domstolen

Mark- och miljödomstolen ger Gällivare kommun rätt.
I en dom avslår man LKAB:s överklagan kring instängslingen på Östra Malmberget som nu måste rivas.

Gällivare kommuns inställning har varit att stängslet strider mot detaljplanen och måste bort.
Samma inställning har också LKAB:s tillsynsmyndighet Länsstyrelsen.

” Domstolen delar den bedömning som länsstyrelsen har gjort. Vad LKAB anfört om bl.a. kraven på proportionalitet och en avvägning mellan allmänna och enskilda intressen föranleder inte någon annan bedömning. Överklagandet ska därför avslås.

Efter att domen vunnit laga kraft har LKAB tre veckor på sig att riva stängslet.

- Det här var i och för sig väntat men det är ändå glädjande att domstolen gör samma bedömning vi, säger kommunalrådet Birgitta Larsson (s).

- I den bästa av världar skulle det här kunna innebära att LKAB och kommunen nu måste närma sig varandra för en lösning av problemen kring Östra Malmberget, säger Henrik Ölvebo (mp), kommunalråd i Gällivare.

Om Gällivare kommun

Gnistrande vinter, ljusa sommarnätter, tio minuter till allt. Gällivare ligger vackert inbäddat i ett enastående landskap 10 mil norr om polcirkeln. I kommunen bor ca 18 000 människor med närhet till arbete, service och natur. Här finns länsdelssjukhus, väl utbyggd barnomsorg, bra skolor, ett rikt föreningsliv och varierat kulturutbud. Närheten till naturen ger stora möjligheter till fritid och upplevelser utöver det vanliga, året runt. Från norrbottenskusten till Gällivare tar det ett par timmar med tåg eller bil och lite drygt det från Stockholm med dagliga flygförbindelser. Här finns en differentierad företagsamhet med gruvnäring av världsklass som huvudsaklig basnäring. Just nu bygger vi nya Gällivare i takt med att områden i Malmberget avvecklas. Tidernas största samhällsomvandling till följd av gruvnäringens fortsatta expansion. 250 000 nya kvadratmeter av bostäder, kommunala verksamheter och kommersiella lokaler ska byggas under de närmaste 15 åren.