2019-09-24 16:03Pressmeddelande

​Snart öppnar Dundret - Trion som för handlingen vidare

null

Arbetet att starta upp anläggning på Dundret pågår för fullt. Ett jobb som sker under ledning av verksamhetschefen Tobias Larsson. – Teamet jag ska jobba med börjar ta form och målbilden är att 2019/20 ska bli en kanonsäsong här på Dundret, säger Tobias.

Sedan 1 juli 2019 äger Gällivare kommun skidanläggningen. Ett ägande som säkerställer tillgång och fortsatt utveckling av Dundrets alla möjligheter. Målsättningen är att många olika aktiviteter och verksamheter i framtiden ska finnas samlat här.

Stommen i laguppställningen består förutom Tobias Larsson av Linus Lagnestig/fjällchef och Johan Olofsson/driftledare. För denna trio är Dundret verkligen ”hemmaplan”. De har i olika roller och under lång tid jobbat på och för anläggningen med gott resultat. Nu fortsätter arbetet men nu med trion vid rodret för den fortsatta utvecklingen.

- Oavsett andra platser jag besökt eller vägar jag färdats så har dragningen till Gällivare och framförallt Dundret alltid varit starkast, säger Tobias och fortsätter; med vilja och passion vill jag vara delaktig i att utveckla Dundret till sin fulla potential. Det är den stora anledningen till att jag själv bor i Gällivare och vill att min familj ska växa upp här. Förutsättningarna i samhället har aldrig varit bättre för att åter göra Dundret framgångsrikt. Jag ska på bästa möjliga sätt förvalta förtroendet att utveckla anläggningen och i samverkan med alla goda krafter föra handlingen framåt, avslutar Tobias.

Verksamhetschefen har det operativa huvudansvaret för att driva och utveckla Dundrets huvuddelar: Alpin, Boende och Café/restaurang. Prioriterade områden för säsongen 2019/2020 är:

• Skapa bästa möjliga förutsättningar för lokala föreningar och skidgymnasiet.
  • Säkra tillgång för ortsbor och besökare, turister och aktiva klubbar/landslag.
  • Erbjuda en attraktiv helhet med boende och service.

Foto: Michael Renström

En arktisk småstad i världsklass

Här finns en differentierad företagsamhet med gruvnäring av världsklass som huvudsaklig basnäring. Just nu bygger vi nya Gällivare i takt med att områden i Malmberget avvecklas. Tidernas största samhällsomvandling till följd av gruvnäringens fortsatta expansion. 250 000 nya kvadratmeter av bostäder, kommunala verksamheter och kommersiella lokaler ska byggas under de närmaste 15 åren.

Om Gällivare kommun

Gnistrande vinter, ljusa sommarnätter, tio minuter till allt. Gällivare ligger vackert inbäddat i ett enastående landskap 10 mil norr om polcirkeln. I kommunen bor ca 18 000 människor med närhet till arbete, service och natur. Här finns länsdelssjukhus, väl utbyggd barnomsorg, bra skolor, ett rikt föreningsliv och varierat kulturutbud. Vildmarken ger stora möjligheter till fritid och upplevelser utöver det vanliga, året runt. Från norrbottenskusten till Gällivare tar det ett par timmar med tåg eller bil och lite drygt det från Stockholm med dagliga flygförbindelser. Här finns en differentierad företagsamhet med gruvnäring av världsklass som huvudsaklig basnäring. Just nu bygger vi nya Gällivare i takt med att områden i Malmberget avvecklas. Tidernas största samhällsomvandling till följd av gruvnäringens fortsatta expansion. 250 000 nya kvadratmeter av bostäder, kommunala verksamheter och kommersiella lokaler ska byggas under de närmaste 15 åren.

Mikaela Åkerlund
Mikaela Åkerlund