2016-10-31 15:06Pressmeddelande

​Samhällsomvandlingens första byggnad är invigd

null

Strandvillan är kommunens nya boende för socialt stöd. Boendet är en del av det nya Gällivare och den första byggnaden att invigas i samhällsomvandlingen, i enlighet med samarbetsavtalet med LKAB som undertecknades 2012.

Strandvillan ersätter Älvbacka, Holkens och Grönsiskans boenden. Byggnaden kommer att inrymma 14 lägenheter i markplan, varav två blir handikappanpassade. Det kommer också att finnas gemensamma utrymmen där de boende kan laga mat tillsammans eller bara koppla av och umgås. Inflyttning sker den 1 november 2016.

- För drygt ett år sattes grävskopan i backen vid byggstarten och nu står vi här i det nya boendet. Det har verkligen blivit jättefint, säger Jeanette Wäppling, kommunalråd.

- Uppförandet av byggnaden har gått bra, enligt budget och vi har klarat tidplanen för inflyttning. Resultatet har blivit mycket bra och infriat alla förväntningar, säger Mats Landström, projektledare Licab AB.

De boende får fina lägenheter, gemensamhetsutrymmen och en utemiljö som stimulerar till aktivitet.

- Arbetet med att ta fram kravspecifikation för Strandvillan startades 2012/2013. Eftersom Gällivare inte har någon organisation för gruppen psykisk ohälsa, bestämdes det från början att brukarna från boendet ska vara delaktiga, genom att komma med synpunkter och förslag under processen. Skyddsombud från verksamheten som ingick i projektgruppen tog med synpunkter från brukarna och personal, säger Lena J Nilsson, avdelningschef.

Öppen planlösning med logiska och enkla rumssamband förenklar för brukarna. Man har haft stort fokus på ljud, ljus och färgsättning vilket är viktigt för trivsel, välbefinnande och för en trygg och säker miljö.

Målet har varit att skapa ett boende som ska kännas som ett fullvärdigt hem, men som också bjuder in till olika aktivitet både inomhus och utomhus. Arbetet har utförts utifrån ett habiliterande synsätt, genom att lyfta fram hälsa, samvaro och aktivitet.

- Under hela resans gång har personal och boende kommit in med synpunkter som i sin tur har lyfts in projektet. Exempelvis önskemål om en bastu, växthus och odlingsbänkar och en utemiljö som stimulerar synintryck, säger Katinka Sundqvist-Apelqvist, ordförande i socialnämnden.

- Avdelningen arbetar med Må Bra-grupper som innefattar bland annat kost, motion, aktiviteter och hälsa. Personalen arbetar även med en metod som heter ett självständigt liv (ESL-socialpedagogisk metod), som är en evidensbaserad metod i arbetet med vardagliga aktiviteter och som rekommenderas av socialstyrelsen, avslutar Lena J Nilsson.

Om Gällivare kommun

Gnistrande vinter, ljusa sommarnätter, tio minuter till allt. Gällivare ligger vackert inbäddat i ett enastående landskap 10 mil norr om polcirkeln. I kommunen bor ca 18 000 människor med närhet till arbete, service och natur. Här finns länsdelssjukhus, väl utbyggd barnomsorg, bra skolor, ett rikt föreningsliv och varierat kulturutbud. Vildmarken ger stora möjligheter till fritid och upplevelser utöver det vanliga, året runt. Från norrbottenskusten till Gällivare tar det ett par timmar med tåg eller bil och lite drygt det från Stockholm med dagliga flygförbindelser. Här finns en differentierad företagsamhet med gruvnäring av världsklass som huvudsaklig basnäring. Just nu bygger vi nya Gällivare i takt med att områden i Malmberget avvecklas. Tidernas största samhällsomvandling till följd av gruvnäringens fortsatta expansion. 250 000 nya kvadratmeter av bostäder, kommunala verksamheter och kommersiella lokaler ska byggas under de närmaste 15 åren.

Mikaela Åkerlund
Mikaela Åkerlund