2018-03-28 09:45Pressmeddelande

​Nya lägenheter på Strömgatan

null

I slutet på februari var det öppet hus på Strömgatan 12 (kvarteret Dansaren) i Gällivare. De 22 lägenheterna är en del av ersättning för avveckling av TOP bostäders bestånd på 36 lägenheter på Torget i Malmberget.

- Det känns mycket bra att vi äntligen kan flytta in i det första nya huset och ge de som flyttar in en bra start i det nya Gällivare, säger Stig Eriksson, ordförande TOP bostäder.

- Ett fantastiskt fint hus med carportar där vi även förberett möjligheten för att kunna ladda våra egna miljövänliga elbilar, säger Esa Norojärvi, VD TOP bostäder.

Överlämning

Top Bostäders VD Esa Norojärvi tog emot nycklarna av LKABs chef för samhällsomvandlingen i Malmberget Peter Segerstedt.

En arktisk småstad i världsklass

Här finns en differentierad företagsamhet med gruvnäring av världsklass som huvudsaklig basnäring. Just nu bygger vi nya Gällivare i takt med att områden i Malmberget avvecklas. Tidernas största samhällsomvandling till följd av gruvnäringens fortsatta expansion. 250 000 nya kvadratmeter av bostäder, kommunala verksamheter och kommersiella lokaler ska byggas under de närmaste 15 åren.

Om Gällivare kommun

Gnistrande vinter, ljusa sommarnätter, tio minuter till allt. Gällivare ligger vackert inbäddat i ett enastående landskap 10 mil norr om polcirkeln. I kommunen bor ca 18 000 människor med närhet till arbete, service och natur. Här finns länsdelssjukhus, väl utbyggd barnomsorg, bra skolor, ett rikt föreningsliv och varierat kulturutbud. Vildmarken ger stora möjligheter till fritid och upplevelser utöver det vanliga, året runt. Från norrbottenskusten till Gällivare tar det ett par timmar med tåg eller bil och lite drygt det från Stockholm med dagliga flygförbindelser. Här finns en differentierad företagsamhet med gruvnäring av världsklass som huvudsaklig basnäring. Just nu bygger vi nya Gällivare i takt med att områden i Malmberget avvecklas. Tidernas största samhällsomvandling till följd av gruvnäringens fortsatta expansion. 250 000 nya kvadratmeter av bostäder, kommunala verksamheter och kommersiella lokaler ska byggas under de närmaste 15 åren.

Mikaela Åkerlund
Mikaela Åkerlund