2023-05-15 13:19Pressmeddelande

Ny skolchef tillsatt i Gällivare

Ulrika Eriksson är ny skolchef på Gällivare kommun.Ulrika Eriksson är ny skolchef på Gällivare kommun.

Rekryteringsprocessen av skolchef är nu avslutad. Vi är glada att hälsa Ulrika Eriksson välkommen till kommunen och sitt nya uppdrag som skolchef.

Ulrika kommer närmast från tjänsten som undervisningsråd på Skolverket i Stockholm. Hon har en gedigen bakgrund inom skolans värld där hon från grund är hon utbildad grundskollärare och sedermera läst både rektorsprogrammet och skolchefsutbildningen.

I ryggsäcken har hon meriterande erfarenhet av ledande befattningar som förskolechef, rektor och skolchef.

- Vi är mycket glada över att få välkomna Ulrika till våra verksamheter.  Hon kommer med sin kompetens och erfarenhet vara en tillgång i arbetet med att utveckla förskolan och skolan, säger Jenny Johansson Jänkänpää ordförande i barn- och utbildningsnämnden.

Innan Ulrika tillträder sin tjänst efter sommaren så vill hon passa på att skicka en riktigt varm och solig hälsning till alla medarbetare inom Barn- och utbildningsförvaltningen, deras förskolebarn och elever.

- Jag ser verkligen fram emot att få lära känna er i höst och att vi tillsammans fortsätter vårt viktiga utvecklingsarbete i kommunen. Jag är verkligen glad och stolt över förtroendet jag fått att leda det. Jag ska redan nu försöka vara en god Gällivareambassadör som hjälper till att rikta blickarna mot allt fint som händer i vår oerhört vackra framtidskommun. Sköt om er så ses vi snart, säger Ulrika Eriksson.

För mer information kontakta Jenny Johansson Jänkänpää på Jenny.JohanssonJankanpaa@gallivare.se eller via telefon 073-070 19 18.

Om Gällivare kommun

Gnistrande vinter, ljusa sommarnätter, tio minuter till allt. Gällivare ligger vackert inbäddat i ett enastående landskap 10 mil norr om polcirkeln. I kommunen bor ca 18 000 människor med närhet till arbete, service och natur. Här finns länsdelssjukhus, väl utbyggd barnomsorg, bra skolor, ett rikt föreningsliv och varierat kulturutbud. Närheten till naturen ger stora möjligheter till fritid och upplevelser utöver det vanliga, året runt. Från norrbottenskusten till Gällivare tar det ett par timmar med tåg eller bil och lite drygt det från Stockholm med dagliga flygförbindelser. Här finns en differentierad företagsamhet med gruvnäring av världsklass som huvudsaklig basnäring. Just nu bygger vi nya Gällivare i takt med att områden i Malmberget avvecklas. Tidernas största samhällsomvandling till följd av gruvnäringens fortsatta expansion. 250 000 nya kvadratmeter av bostäder, kommunala verksamheter och kommersiella lokaler ska byggas under de närmaste 15 åren.

Mikaela Åkerlund
Mikaela Åkerlund