2024-05-08 09:51Pressmeddelande

Ny överprövning av multiaktivitetshuset

skiss

Gällivare kommun har, som tidigare meddelats, efter dom från Förvaltningsrätten ändrat tilldelningen av byggentreprenaden för multiaktivitetshuset. Den nya tilldelningen innebär att Nåiden Bygg AB tilldelades entreprenaden. Nu har en part begärt överprövning av tilldelningsbeslutet. Det innebär att frågan kring vem som får bygga den avslutande etappen av huset fortfarande är oviss.

- Konsekvensen blir att kommunen ännu inte kan teckna avtal med någon entreprenör. Det innebär försening av både byggstart och färdigställande, säger Peter Eriksson, tillförordnad projektchef hos kommunen.

Kontakt
Frågor kan ställas till Christian Sundvall, enhetschef inköp på Gällivare kommun.
christian.sundvall@gallivare.se
Tfn. 0970-81 82 91

Om Gällivare kommun

Strax norr om polcirkeln ligger en plats som präglas av en stark gemenskap. Här går byarna, kulturen och språken över gränser och enar. Här svetsar urkraften samman och naturtillgångarna bidrar till internationellt företagande och Sveriges framgång. Vår största tillgång är människorna. Människorna som står stadigt i platsens unika kulturarv med blicken fäst på en spännande framtid. Och vi behöver bli fler. Just nu riktas världens blickar mot Gällivare när gruvnäringen investerar miljardbelopp för att göra en grön omställning av industrin. Det skapar framtidstro, stolthet och jobb. Vi bygger som aldrig förr. Nyligen invigdes Kunskapshuset som har uppmärksammats internationellt för sin unika design. Vi har skapat en friidrottsarena och en toppmodern is- och evenemangsarena. Vi bygger bostäder och vi skapar ett av Sveriges största trähus som kommer att fyllas med 23 000 kvadratmeter kultur och aktivitet. Vårt läge och våra förutsättningar har fostrat oss i en anda där vi alltid behövt anstränga oss lite mer. Det har vi stor nytta av nu när vi bygger för framtiden och för dig som vill bli en del av vår gemenskap. Välkommen, welcome, buorisboahtem, bures boahtin, tervetullut, tervetuloa till Gällivare!

Mikaela Åkerlund
Mikaela Åkerlund