2018-10-08 16:15Pressmeddelande

Kulturfestivalen 2018!

null

För 11:e året arrangeras det kulturfestival i Gällivare kommun. Föreningar, eldsjälar, kulturarbetare bidrar alla till att vi numer har denna mycket fina tradition. Den har växt sig så stark att många redan i början på hösten börjar fråga och undra vad som är på gång till årets festival.

Som vanligt är det ett brett program som presenteras där vi vågar påstå att de flesta kan hitta något som passar. Vi vågar också påstå att hela kommunen är med, i såväl tätorten som på landsbygden.

Temat för årets festival är ”sagor och mytologier” ett beslut som togs på ett möte mellan föreningarna och kommunens kulturenhet i februari i år. Alla program är inte temabundna men vi kan räkna med att få en hel del av den varan under festivalens dagar. Redan invigningsdagen på Gällivare museum bjuder på öppningen av Troll i Hopp utställningen.

Annat spännande ur programmet, sånggruppen Harmonize, författaren Mikael Niemi, författaren Linnea Axelsson, riksspelkvinnan Elin Jonsson, Margaretha Selander bjuder på sin senaste dockteaterföreställning för de minsta, fotografen Göran Strand visar sina fantastiska bilder och självklart mycket annat kul och häftigt som händer under den nio dagar långa festivalen.

Kontakta Jerker Johansson- Kultursamordnare för mer information
0970-81 87 12 eller 070-322 33 70
E-post: jerker.johansson@gallivare.se
Välkommen att höra av dig!

En arktisk småstad i världsklass

Här finns en differentierad företagsamhet med gruvnäring av världsklass som huvudsaklig basnäring. Just nu bygger vi nya Gällivare i takt med att områden i Malmberget avvecklas. Tidernas största samhällsomvandling till följd av gruvnäringens fortsatta expansion. 250 000 nya kvadratmeter av bostäder, kommunala verksamheter och kommersiella lokaler ska byggas under de närmaste 15 åren.

Om Gällivare kommun

Gnistrande vinter, ljusa sommarnätter, tio minuter till allt. Gällivare ligger vackert inbäddat i ett enastående landskap 10 mil norr om polcirkeln. I kommunen bor ca 18 000 människor med närhet till arbete, service och natur. Här finns länsdelssjukhus, väl utbyggd barnomsorg, bra skolor, ett rikt föreningsliv och varierat kulturutbud. Vildmarken ger stora möjligheter till fritid och upplevelser utöver det vanliga, året runt. Från norrbottenskusten till Gällivare tar det ett par timmar med tåg eller bil och lite drygt det från Stockholm med dagliga flygförbindelser. Här finns en differentierad företagsamhet med gruvnäring av världsklass som huvudsaklig basnäring. Just nu bygger vi nya Gällivare i takt med att områden i Malmberget avvecklas. Tidernas största samhällsomvandling till följd av gruvnäringens fortsatta expansion. 250 000 nya kvadratmeter av bostäder, kommunala verksamheter och kommersiella lokaler ska byggas under de närmaste 15 åren.

Mikaela Åkerlund
Kommunikatör