2019-04-15 18:55Pressmeddelande

Kommunen köper Dundret

null

Under måndag kväll den 15 april fastställde kommunfullmäktige, i enlighet med kommunstyrelsens förslag, beslutet att förvärva skidanläggningen Dundret för 90 mkr.

Detta baserat på en undertecknad avsiktsförklaring mellan parterna Gällivare kommun och Lapplanddiscovery AB. Affären omfattar fastigheten Gällivare Dundret 5:4, med tillhörande backar och byggnader. Björnfällan och fastigheten innehållande bergrummet behåller företaget Lapplanddiscovery AB och driver vidare.

I den pågående samhällsomvandlingen är Dundrets fortsatta utveckling av stor betydelse. Den fjällnära bebyggelse som växer fram på Repisvaara bygger på just närheten till naturen och fritidsaktiviteter, inte minst i vintermiljö. Ett viktigt steg mot att uppfylla visionen - En arktisk småstad i världsklass.

Den avsiktsförklaring som undertecknats av parterna, avhandlas alltså på kommunfullmäktiges sammanträde, måndagen den 15 april då beslutet att köpa Dundret fastställdes. Affärens genomförande förutsätter att parterna kommer överens om överlåtelsehandlingar. Övertagandet planeras till 3 juni 2019.

För övriga upplysningar;

Jeanette Wäppling, Kommunstyrelsens ordförande

Birgitta Larsson, Kommunstyrelsens vice ordförande

Henrik Ölvebo, Kommunstyrelsens andre vice ordförande

Mats Pettersson, Kommunchef

En arktisk småstad i världsklass

Här finns en differentierad företagsamhet med gruvnäring av världsklass som huvudsaklig basnäring. Just nu bygger vi nya Gällivare i takt med att områden i Malmberget avvecklas. Tidernas största samhällsomvandling till följd av gruvnäringens fortsatta expansion. 250 000 nya kvadratmeter av bostäder, kommunala verksamheter och kommersiella lokaler ska byggas under de närmaste 15 åren.

Om Gällivare kommun

Gnistrande vinter, ljusa sommarnätter, tio minuter till allt. Gällivare ligger vackert inbäddat i ett enastående landskap 10 mil norr om polcirkeln. I kommunen bor ca 18 000 människor med närhet till arbete, service och natur. Här finns länsdelssjukhus, väl utbyggd barnomsorg, bra skolor, ett rikt föreningsliv och varierat kulturutbud. Vildmarken ger stora möjligheter till fritid och upplevelser utöver det vanliga, året runt. Från norrbottenskusten till Gällivare tar det ett par timmar med tåg eller bil och lite drygt det från Stockholm med dagliga flygförbindelser. Här finns en differentierad företagsamhet med gruvnäring av världsklass som huvudsaklig basnäring. Just nu bygger vi nya Gällivare i takt med att områden i Malmberget avvecklas. Tidernas största samhällsomvandling till följd av gruvnäringens fortsatta expansion. 250 000 nya kvadratmeter av bostäder, kommunala verksamheter och kommersiella lokaler ska byggas under de närmaste 15 åren.

Mikaela Åkerlund
Mikaela Åkerlund