2017-11-30 11:42Pressmeddelande

​Kaitum River Resort

null

Curt Edlund och Jonas Persson är två fiskefantaster som länge har fiskat i Kaitumälven med utgångspunkt från Killinge. Nu driver de Kaitum River Resort som erbjuder boende med självhushåll, guidade fisketurer och naturupplevelser.

Kaitum River Resort erbjuder boendekåtor som ligger i byn Killinge i Gällivare kommun. Här bor du mitt i naturen med Kaitumälven alldeles inpå. Perfekt för de som älskar att fiska eller bara vill komma ut i naturen. De K-märkta kåtorna uppfördes under början på 1900-talet och utvändigt är de nästintill orörda.

- Tre av fyra kåtor är renoverade invändigt och det finns ett servicehus med kök, bastu och relax. Nästa projekt blir att renovera den fjärde kåtan och vi planerar att ordna med campingplatser. Det är många som kommer med husvagn eller husbil, säger Curt Edlund.

Gästerna är en mix av grupper som kommer för teambuilding, fiskeintresserade turister eller de som bara vill komma ut i naturen.

- Planerar man ett företagsevent hjälper vi gärna till och ordnar med aktiviteter, säger Curt.

- Det är roligt att det utvecklas turistverksamheter som tar tillvara både den lokala kulturen och vår natur. Gällivare behöver fler företagare som Curt och Jonas som ser möjligheterna i vår vardag, avslutar Bernt Wennström, utvecklingsenheten Gällivare kommun.

Läs mer på kaitumriverresort.com

Nyheterna ges ut av:

Gällivare kommun Avki logo Gellivare Lapland

En arktisk småstad i världsklass

Här finns en differentierad företagsamhet med gruvnäring av världsklass som huvudsaklig basnäring. Just nu bygger vi nya Gällivare i takt med att områden i Malmberget avvecklas. Tidernas största samhällsomvandling till följd av gruvnäringens fortsatta expansion. 250 000 nya kvadratmeter av bostäder, kommunala verksamheter och kommersiella lokaler ska byggas under de närmaste 15 åren.

Om Gällivare kommun

Gnistrande vinter, ljusa sommarnätter, tio minuter till allt. Gällivare ligger vackert inbäddat i ett enastående landskap 10 mil norr om polcirkeln. I kommunen bor ca 18 000 människor med närhet till arbete, service och natur. Här finns länsdelssjukhus, väl utbyggd barnomsorg, bra skolor, ett rikt föreningsliv och varierat kulturutbud. Vildmarken ger stora möjligheter till fritid och upplevelser utöver det vanliga, året runt. Från norrbottenskusten till Gällivare tar det ett par timmar med tåg eller bil och lite drygt det från Stockholm med dagliga flygförbindelser. Här finns en differentierad företagsamhet med gruvnäring av världsklass som huvudsaklig basnäring. Just nu bygger vi nya Gällivare i takt med att områden i Malmberget avvecklas. Tidernas största samhällsomvandling till följd av gruvnäringens fortsatta expansion. 250 000 nya kvadratmeter av bostäder, kommunala verksamheter och kommersiella lokaler ska byggas under de närmaste 15 åren.

Mikaela Åkerlund
Mikaela Åkerlund