2023-05-17 07:18Pressmeddelande

Isborgen är nu redo att ta emot bokningar för sommaren

Isborgens arenatekniker Magnus Larsson, driftledare Daniel Holmgren samt arenatekniker Esko Vanha. På bilden saknas David Blombacke.Isborgens arenatekniker Magnus Larsson, driftledare Daniel Holmgren samt arenatekniker Esko Vanha. På bilden saknas David Blombacke.

Gällivares is- och evenemangsarena är nu redo att ta emot eventbokningar för sommaren och är tillgänglig för föreningar och företag.

- Vi har äntligen ett arenagolv på plats i Isborgen. Det är en betydande milstolpe för oss, eftersom det öppnar upp möjligheten för föreningar och företag att arrangera en rad olika evenemang på arenagolv, exempelvis konserter, mässor och utställningar i Isborgen. Jag vill rikta ett stort tack till medarbetarna som har gjort en fantastisk insats för att få detta att bli verklighet, säger Tim Zedig, förvaltningschef ungdom-, fritid- och kulturförvaltningen och fortsätter;

- Med det nya golvet erbjuder Isborgen stora ytor som kan rymma upp till 1800 personer. Det ger oss en flexibilitet att vara värd för olika typer av arrangemang och skapa nya upplevelser för våra medborgare och besökare. Två stora väggmonterade skärmar på vardera kortsida om isrinken kan med fördel användas för informationsdelning eller för att förstärka upplevelsen av arrangemanget.

Isborgen är framförallt designad för isaktiviteter som till exempel hockey, curling och konståkning men har en flexibel utformning för att kunna användas till fler ändamål. Byggnation av is- och evenemangsarenan startade sommaren 2018 och stod klar 2020. Byggnaden är en av Sveriges mest energieffektiva och moderna isarenor. Till vintersäsongen kommer även curlingbanorna att finnas tillgänglig för alla att boka.

Är du nyfiken och vill veta mer, eller vill du boka anläggningen, tveka inte att kontakta vår bokningscentral via bokning@gallivare.se eller per telefon 0970-818 418 måndag-fredag kl. 09.00 – 11.30.

För mer information kontakta:
Tim Zedig, förvaltningschef ungdom, fritid och kultur
E-post: tim.zedig@gallivare.se
Telefon: 0970 – 81 82 75

Om Gällivare kommun

Gnistrande vinter, ljusa sommarnätter, tio minuter till allt. Gällivare ligger vackert inbäddat i ett enastående landskap 10 mil norr om polcirkeln. I kommunen bor ca 18 000 människor med närhet till arbete, service och natur. Här finns länsdelssjukhus, väl utbyggd barnomsorg, bra skolor, ett rikt föreningsliv och varierat kulturutbud. Närheten till naturen ger stora möjligheter till fritid och upplevelser utöver det vanliga, året runt. Från norrbottenskusten till Gällivare tar det ett par timmar med tåg eller bil och lite drygt det från Stockholm med dagliga flygförbindelser. Här finns en differentierad företagsamhet med gruvnäring av världsklass som huvudsaklig basnäring. Just nu bygger vi nya Gällivare i takt med att områden i Malmberget avvecklas. Tidernas största samhällsomvandling till följd av gruvnäringens fortsatta expansion. 250 000 nya kvadratmeter av bostäder, kommunala verksamheter och kommersiella lokaler ska byggas under de närmaste 15 åren.

Mikaela Åkerlund
Mikaela Åkerlund