2018-01-31 15:36Pressmeddelande

Invigning av Gällivares första servicepunkt i Skaulo

null

Gällivare kommun driver projektet Service i samverkan utvecklar Gällivare kommun, delfinaniserat av landsbygdsprogrammet via Tillväxtverkets utlysning ”lokala servicelösningar”. Syftet är att etablera servicepunkter i kommunens bygder och förstärka organisationen kring service i landsbygd. Soutujärvibygden är först ut och invigningen sker imorgon, den 1 februari.

Barbara Willen är delprojektledare i projektet och ordförande i Soutujärvibygden i utveckling, ekonomiska förening. Föreningen ska utgöra ett stöd och en resurs för bygdens utveckling genom att tillhandahålla samhällsservice och annan service som gynnar bygdens innevånare och besökare. Föreningen kommer driva servicepunkten i bygden.

Program för invigning:

kl.17.30 mingel med tilltugg
kl.18:00 Emma Wallin och Barbara Willen berättar om projektet. Invigning av servicepunkten sker tillsammans med kommunalråden Jeanette Wäppling och Lars Alriksson.
kl. 19 föreläsning av Audun Otterbech från Lapland Vuollerim. Tema: Samla lokala resurser, med exempel från Vuollerim.

Adress: Träffpunkten Skaulo, bergvägen 10.

Information:

Projektledare, Emma Wallin tel. 0970- 81 85 28

Delprojektledare, Barbara Willen tel. 070-605 37 97, http://www.soutujarvi.se/

En arktisk småstad i världsklass

Här finns en differentierad företagsamhet med gruvnäring av världsklass som huvudsaklig basnäring. Just nu bygger vi nya Gällivare i takt med att områden i Malmberget avvecklas. Tidernas största samhällsomvandling till följd av gruvnäringens fortsatta expansion. 250 000 nya kvadratmeter av bostäder, kommunala verksamheter och kommersiella lokaler ska byggas under de närmaste 15 åren.

Om Gällivare kommun

Gnistrande vinter, ljusa sommarnätter, tio minuter till allt. Gällivare ligger vackert inbäddat i ett enastående landskap 10 mil norr om polcirkeln. I kommunen bor ca 18 000 människor med närhet till arbete, service och natur. Här finns länsdelssjukhus, väl utbyggd barnomsorg, bra skolor, ett rikt föreningsliv och varierat kulturutbud. Vildmarken ger stora möjligheter till fritid och upplevelser utöver det vanliga, året runt. Från norrbottenskusten till Gällivare tar det ett par timmar med tåg eller bil och lite drygt det från Stockholm med dagliga flygförbindelser. Här finns en differentierad företagsamhet med gruvnäring av världsklass som huvudsaklig basnäring. Just nu bygger vi nya Gällivare i takt med att områden i Malmberget avvecklas. Tidernas största samhällsomvandling till följd av gruvnäringens fortsatta expansion. 250 000 nya kvadratmeter av bostäder, kommunala verksamheter och kommersiella lokaler ska byggas under de närmaste 15 åren.

Mikaela Åkerlund
Kommunikatör