2018-01-08 11:48Pressmeddelande

​Högkonjunktur är bara förnamnet för Ahlsell i Gällivare

null

Ahlsells butik i Gällivare utvecklas starkt tack vare gruvbolagens satsningar och den pågående samhällsomvandlingen. Material och verktyg till industri, bygg och anläggning är en lönsam bransch.

Ahlsells butik i Gällivare har idag 14 anställda och en butiks- och lageryta på ca 3 000 kvm. Totalt finns 9 500 artiklar i lager för industri, bygg och anläggning.

- Vi har en väldigt bra marknad i Gällivare. Först byggde LKAB det nya pelletverket MK3 och andra stora investeringar, sedan kom Aitik 36 och nu samhällsomvandlingen, berättar butikschefen Katarina Norman när kommunledningen besöker företaget.

Ahlsell är ett företag med anor. Det grundades för 140 år sedan som ett VVS-företag och har sedan dess vuxit för att bli marknadsledande i Sverige på sitt sortiment och sina tjänster och företaget börsnoterades 2016. Företaget finns på sex orter i övre Norrland, från Umeå till Kiruna. I Gällivare har man vuxit, bland annat köptes företaget Industriprodukter och införlivades i verksamheten 2013.

- Butiken omsätter nu ca 40 miljoner kronor per år och med våra avtalskunder så kommer vi upp till ca 140 miljoner kr. Vår styrka är att vi kan leverera till industri och byggmarknad och har till exempel en satellitbutik i Vitåfors. Det hade vi under bygget av MK3 och Aitik 36, och även i Pajala när det var som hetast under Northlandtiden, berättar Katarina vidare.

En utmaning för företaget är leveranser och transporter. Med den omfattningen av artiklar och den stora efterfrågan gäller det att kunna leverera och i tid.

- Vi har ett enormt centrallager i Hallsberg och därifrån går bilar till bland annat Luleå där det lastas om till oss och våra kunder i Gällivare, det går två lastbilar med släp från Luleå till oss, får vi veta av Katarina.

Säljaren Mats Lindbäck jobbar mest mot avtalskunder:

- Vi säljare är problemlösare åt våra kunder. Vi kan snabbt hitta lösningar på deras problem när det fattas material. Vi märker också idag att tiden, inte kostnaden, är viktig för våra kunder. Vi ser också att flygplatsen är en begränsning, vi skulle behöva kunna ta ner fraktflyg i Gällivare, men tyvärr är banan för kort. Nu far det till Kiruna i stället och blir inget alternativ för att vinna tid för våra kunder i Gällivare, berättar Mats vidare.

Den allt mer accelererande samhällsomvandlingen märks tydligt hos Ahlsell, berättar Katarina:

- Det var lite stiltje under vintern och våren 2017 men i juni small det bara till och nu är det full rulle. Det märks också att det är många externa entreprenörer här för vi har fullt upp till och med torsdag eftermiddag, sen far de som jobbar 4-dagarsvecka hem.

- Roligt att höra att också Ahlsell känner positiva effekter av samhällsomvandlingen. Att deras butikschef tar med en del av sina besök på rundtur i samhället för att se det som är på gång känns oerhört positivt, säger kommunalrådet Jeanette Wäppling under besöket.

Mångfald och jämställdhet intresserar kommunledningen och Katarina berättar att det kommer allt fler kvinnliga kunder från alla brancher till butiken.

- Vi har börjat ha skostorlekar från 36 och små storlekar på skyddskläder för att kunna möta den ökande efterfrågan.

Katarina kommer nu att lämna butikschefsjobbet för att bygga upp en ny säljplattform på elsidan i Gällivare.

- Det är med stor glädje jag kan konstatera Katarina och Mats är del i ett verkligt professionellt team. Inget verkar vara omöjligt för dem, säger kommunalrådet Lars Alriksson.

Ahlsell är ett börsnoterat företag som ger professionella användare tillgång till ett omfattande utbud av produkter och relaterade tjänster inom vatten och avlopp, värme och sanitet, ventilation, isolering, el, kyl, bygg, verktyg samt förnödenheter och personlig skyddsutrustning.

Företaget har drygt 5 200 medarbetare, 220 butiker och tre centrallager och omsätter drygt 26 miljarder SEK. Företaget finns i Sverige, Norge, Finland, Danmark, Estland, Polen och Ryssland. Bolaget är noterat på Nasdaq Stockholm.

Läs mer om Ahlsell här

Nyheterna ges ut av:

Gällivare kommun Avki logo Gellivare Lapland

En arktisk småstad i världsklass

Här finns en differentierad företagsamhet med gruvnäring av världsklass som huvudsaklig basnäring. Just nu bygger vi nya Gällivare i takt med att områden i Malmberget avvecklas. Tidernas största samhällsomvandling till följd av gruvnäringens fortsatta expansion. 250 000 nya kvadratmeter av bostäder, kommunala verksamheter och kommersiella lokaler ska byggas under de närmaste 15 åren.

Om Gällivare kommun

Gnistrande vinter, ljusa sommarnätter, tio minuter till allt. Gällivare ligger vackert inbäddat i ett enastående landskap 10 mil norr om polcirkeln. I kommunen bor ca 18 000 människor med närhet till arbete, service och natur. Här finns länsdelssjukhus, väl utbyggd barnomsorg, bra skolor, ett rikt föreningsliv och varierat kulturutbud. Vildmarken ger stora möjligheter till fritid och upplevelser utöver det vanliga, året runt. Från norrbottenskusten till Gällivare tar det ett par timmar med tåg eller bil och lite drygt det från Stockholm med dagliga flygförbindelser. Här finns en differentierad företagsamhet med gruvnäring av världsklass som huvudsaklig basnäring. Just nu bygger vi nya Gällivare i takt med att områden i Malmberget avvecklas. Tidernas största samhällsomvandling till följd av gruvnäringens fortsatta expansion. 250 000 nya kvadratmeter av bostäder, kommunala verksamheter och kommersiella lokaler ska byggas under de närmaste 15 åren.

Mikaela Åkerlund
Mikaela Åkerlund