2019-11-05 10:23Pressmeddelande

​Företagare i företagsamma Hakkasbygden

null

Kommunledningen har besökt företag i Hakkas och fått uppleva en bygd med stor företagsamhet, framtidstro och kreativitet.

Dagen började på Ica Polar och dess ägare Gunilla Johansson som tog emot med värme och humor tillsammans med sin man Roger som också är engagerad i butiken. ICA Polar är en butik med historiska anor, familjen Alamaa grundade butiken för 100 år sedan och i mars 2018 firade man sitt 100- års jubileum. Gunilla började själv arbeta i butiken 1974 och övertog den år 2003.

- Redan som ung tjej hade jag bestämt mig för att affärsbiträde, det var vad jag skulle bli, berättar Gunilla.

Idag är Ica Polar en lönsam butik med en omsättning på ca 14,5 miljoner kr per år och Gunilla berättar att man nu är fyra heltidsanställda, en som arbetar deltid samt en extrapersonal. Hon ser också en positiv utveckling för butiken genom att inflyttningen i bygden ökar, också av unga människor.

Besökarna imponeras av butikens utbud och öppettider, man har öppet varenda dag, förutom julafton, juldagen och nyårsdagen.

- Nu är älgjakten nästan slut och nu går vi in i en period av lägre omsättning. Från påsk ökar den igen för att vara som bäst under sommarmånaderna, säger Gunilla.

Förutom livsmedel och dagligvaror är butiken ombud för apotek, systembolag, post, spel, bussgods och andra fraktföretag. Man har också kommunal varuhemsändning till flera byar. Det ger en inkomst men mycket arbete och är ju naturligtvis en viktig service för bygdens befolkning. Just nu planerar man för en uppgradering av kyl och frys.

Gunilla har också börjat fundera på att trappa ner sitt arbetsliv. – Men man vill ju att den som övertar butiken ska vara seriös och ha en god känsla för bygden, avslutar Gunilla.

- Ett intressant besök på ICA Polar där butikschefen också bekräftade vikten av att ha en lokal butik med personlig service som samtidigt är en viktig mötesplats ute på landsbygden, säger Birgitta Larsson, kommunalråd.

Nästa stopp under besöket är Bygdegården och HBB, Hakkasbygdens Boende ekonomisk förening, där Bo Carlsson, Erik Carlsson och Inge Hällgren serverade en god lunch tillagad av Birgitta Junkka, under tiden man berättade om sin verksamhet.

Hakkas

Inge Hällgren, Bo Carlsson och Erik Carlsson. Foto: Michael Renström

- Den första stora insatsen vi gjort är etableringen av Hakkasmacken tillsammans med Skoogs Bränsle. Det har blivit en god affär som ger föreningen en årlig avkastning på ca 50 000 kr. Föreningen har nu 319 medlemmar som köpt 418 andelar och det tillkommer nya hela tiden, berättar Erik.

Det projektet avslutas nu och Macken uppvisar goda siffror och står på egna ben. – Vi har ökat försäljningen med 190 % jämfört med den försäljning OK/Q8 hade innan de lade ner, fortsätter Erik. - För Macken tänker vi försöka hitta en lösning för en servicebyggnad med toalett och fikaautomat.

För ca 1 år sedan övertog HBB det s k pensionärshemmet från kommunen. Idag heter det Björkebo och är en hyresfastighet med 14 lägenheter.

- Vi rustar successivt upp byggnaden, har renoverat fönstren, har totalrenoverat en lägenhet vilket möjliggjorde en lärarrekrytering till skolan. Vår plan är att investera ca 1, 3 miljoner kr för att få en attraktiv hyresfastighet i byn, säger Erik.

HBB:s senaste projekt är ett samarbete med LKAB som innebär att föreningen förvärvat tre mindre villor från utrymningen av Malmberget och som nu står på sina tomter efter Kyrkvägen. Det pågår ett intensivt arbete med att färdigställa grunderna och få husen på plats och inflyttningsklara. Husen är på ca 70 kvm vardera och ska hyras ut.

- Kön är minst dubbelt så stor än de tre husen, berättar Inge. – Vi tittar även på möjligheten att flytta ytterligare hus, tillägger Erik. – Vi betraktar oss nu som Hakkasbygdens allmännytta.

HBB fortsätter att se möjligheter i Hakkasbygden och vill fortsätta att äga framtiden själva. Man arbetar sedan länge med att få egenlagad mat till Hakkas skola, vill undersöka möjligheterna att driva ett närvärmeverk för skolan och omkringliggande fastigheter och att sälja tjänster bland annat åt kommunen m m.

- Vi vill också framhålla det goda samarbete vi har med kommunen och att vi fått ekonomisk och annat stöd för vårt arbete, det känns positivt och en god grund för det fortsatta arbetet, avslutar Erik.

- Det är svårt att inte imponeras av vilket engagemang och driv det finns i Hakkasbygden. Den utvecklingskraft och kompetens som finns i bygden är något vi måste värna. Det var också bra att få en tydlig bild av vilka utmaningar de ser framöver och hur kommunen kan bidra till mer utveckling i byn, säger Henrik Ölvebo, kommunalråd.

På väg till sista besöket för dagen passerar kommunledningen Hannas Grill, en nyetablerad grillvagn mitt i Hakkas, där hungriga bybor och genomresande serveras olika grillrätter.

Sista företaget som besöks är Fotvistet, där Paulina Entin tar emot. Hon är Hakkasfödd och har utbildat sig till undersköterka och fotterapeut och har drivit sitt företag nu i två år. Hon tar emot i sin behandlingslokal i Hakkas Träffpunkt.

- Det finns en stor marknad för fotvård i regionen, berättar Paulina. – Jag har avtal med Jokkmokks kommun och besöker regelbundet kunder i Vuollerim och jag har också kunder i Vittangi.

Det finns fem verksamma fotterapeuter i kommunen, berättar Paulina vidare, varav två jobbar inom sjukvården. Hon själv jobbar mest mot landsbygden och ambulerar, gör hembesök och tar emot kunder i sin mottagning.

- Drömmen och det jag siktar på är att kunna investera i en buss för en ambulerande mottagning. Mina kunder är oftast äldre och kan ha svårt att ta sig till mottagningen så det skulle vara en bra investering, berättar Paulina.

- När jag praktiserade i Stockholm så såg jag flera yngre kunder och det är en trend som kanske kommer hit också, man ska vara rädd om sina fötter, det är dom som tar dig fram i livet, avslutar Paulina.

Besöket avslutas med en kopp kaffe och ett livligt samtal om fötter, hur man vårdar dom, förebygger hallux valgus och mycket mera.

- Så kul att besöka ett företag på landsbygden drivet av en ung kvinna full av tankar och visioner. Att hennes start av företaget för två år sedan var på internationella kvinnodagen var extra kul, säger Jeanette Wäppling kommunalråd och fortsätter, - att få besöka landsbygden och få ta del av deras utvecklingstankar och engagemang känns så inspirerande och vi åker härifrån fylld med ny energi.

fotvistet

Paulina Entin, Fotvistet. Foto: Michael Renström

En arktisk småstad i världsklass

Här finns en differentierad företagsamhet med gruvnäring av världsklass som huvudsaklig basnäring. Just nu bygger vi nya Gällivare i takt med att områden i Malmberget avvecklas. Tidernas största samhällsomvandling till följd av gruvnäringens fortsatta expansion. 250 000 nya kvadratmeter av bostäder, kommunala verksamheter och kommersiella lokaler ska byggas under de närmaste 15 åren.

Om Gällivare kommun

Gnistrande vinter, ljusa sommarnätter, tio minuter till allt. Gällivare ligger vackert inbäddat i ett enastående landskap 10 mil norr om polcirkeln. I kommunen bor ca 18 000 människor med närhet till arbete, service och natur. Här finns länsdelssjukhus, väl utbyggd barnomsorg, bra skolor, ett rikt föreningsliv och varierat kulturutbud. Vildmarken ger stora möjligheter till fritid och upplevelser utöver det vanliga, året runt. Från norrbottenskusten till Gällivare tar det ett par timmar med tåg eller bil och lite drygt det från Stockholm med dagliga flygförbindelser. Här finns en differentierad företagsamhet med gruvnäring av världsklass som huvudsaklig basnäring. Just nu bygger vi nya Gällivare i takt med att områden i Malmberget avvecklas. Tidernas största samhällsomvandling till följd av gruvnäringens fortsatta expansion. 250 000 nya kvadratmeter av bostäder, kommunala verksamheter och kommersiella lokaler ska byggas under de närmaste 15 åren.

Mikaela Åkerlund
Mikaela Åkerlund