2017-06-01 13:04Nyheter

Vänsterpartiets ledare Jonas Sjöstedt besökte Gällivare

null

I slutet av maj besökte vänsterpartiets ledare Jonas Sjöstedt Gällivare tillsammans med pressekreterare Örjan Rodhe. På agendan fanns bland annat besök i Bolidens Aitikgruva och aktuell information om samhällsomvandlingen av Gällivares kommunalråd Lars Alriksson, David Väyrynen ordförande för vänsterpartiet Gällivare, kommunchef Mats Pettersson samt samhällsbyggnadschef Lennart Johansson.

Möjligheter och utmaningar med Gällivare kommuns speciella situation diskuterades. Jonas Sjöstedt imponerades av att man nu fått upp farten med samhällsomvandlingen.

- Vi har förhandlat fram ett investeringsstöd för nybyggnation av hyresbostäder för att normalinkomsttagare ska kunna bo i de nya lägenheter som byggs. Bostadsbristen är stor i hela Sverige men det blir ju ännu viktigare att få hit de som vill bygga här i Gällivare i och med samhällsomvandlingen, säger Jonas Sjöstedt.

- Det är hedrande att få ett besök av vänsterns partiledare. Speciellt då vänsterpartiet är en del av den styrande majoriteten i Framtid Gällivare. Jonas visade ett genuint intresse för kommunen och samhällsomvandlingen och de utmaningar vi står inför, säger kommunalrådet Lars Alriksson.

- Det är viktigt att riksdagsledamöter besöker kommunen. Inte bara för att uppmärksamma samhällsomvandlingens utmaningar och möjligheter, utan också för att knyta samman banden mellan stad och land. För att hela landet skall leva på samma villkor måste kunskapen om våra kommuner i Norrbotten göras tillgänglig för riksdagens ledamöter. Extra roligt är det naturligtvis för oss vänsterpartister när vår partiledare kommer på besök, säger David Väyrynen, ordförande för partiet i Gällivare.

Det var inte partiledarens första besök i Gällivare och på frågan vad som är bäst med den arktiska småstaden tvekade han inte.

- Jag tycker mycket om Dundret, att man ser berget mitt i stan, avslutar Jonas Sjöstedt.

Om Gällivare kommun

Gnistrande vinter, ljusa sommarnätter, tio minuter till allt. Gällivare ligger vackert inbäddat i ett enastående landskap 10 mil norr om polcirkeln. I kommunen bor ca 18 000 människor med närhet till arbete, service och natur. Här finns länsdelssjukhus, väl utbyggd barnomsorg, bra skolor, ett rikt föreningsliv och varierat kulturutbud. Vildmarken ger stora möjligheter till fritid och upplevelser utöver det vanliga, året runt. Från norrbottenskusten till Gällivare tar det ett par timmar med tåg eller bil och lite drygt det från Stockholm med dagliga flygförbindelser. Här finns en differentierad företagsamhet med gruvnäring av världsklass som huvudsaklig basnäring. Just nu bygger vi nya Gällivare i takt med att områden i Malmberget avvecklas. Tidernas största samhällsomvandling till följd av gruvnäringens fortsatta expansion. 250 000 nya kvadratmeter av bostäder, kommunala verksamheter och kommersiella lokaler ska byggas under de närmaste 15 åren.

Mikaela Åkerlund
Mikaela Åkerlund