2014-04-16 09:08Nyheter

Välkommen till nya turistbyrån och resecentrum!

null

Nu har Gällivare turistbyrå flyttat in i sina nya lokaler i järnvägsstationen, den anrika kulturmärkta byggnaden som nu blir samhällets resecentrum. Här ska besökare från hela världen guidas ut till Gällivares sevärdheter.

Nyligen gick flytten från centralskolan inne i centrum till järnvägsstationen. Precis utanför turistbyrån stannar alla tåg och bussar som kommer från när och fjärran, en fördel både för Gällivares besöksnäring men också för den enskilde gästen som då kan få bästa möjliga service direkt vid ankomst.

- Vi ska ha en levande miljö med utställningar och information som lockar besökarna till att uppleva och se ännu mer av Gällivare. Inredningen ska vara anpassad efter säsong med till exempel skidor och kälkar på vintern och fiskespön på sommaren, säger Eva Olsson, vd Visit Gellivare Lapland.

Besöksdisken där exempelvis kassan står har hjul för att kunna flyttas för att vara anpassad till vad som finns på väggar och inne i lokalen vid tillfället. Men även miljön för de anställda har förbättrats med höj- och sänkbara skrivbord och ergonomiskt anpassade stolar.

- Hela huset är renoverat och ger en ljus och bra atmosfär men vi har även satsat på bättre arbetsmiljö, vilket är minst lika viktigt, säger Harry Karlsson, ordförande i Visit Gellivare Lapland ekonomiska förening.

Under kulturveckan i oktober ska den officiella invigningen av nya resecentrum ske. Tills vidare fortsätter Gällivare turistbyrå tillsammans med medlemmarna i Visit Gellivare Lapland att från och med nu sälja allt det vackra och exotiska kommunen har att erbjuda via Gällivares nya resecentrum.

NEX Resebyrå har också flyttat in och öppnat sin verksamhet i huset och den fjärde oktober slår dörrarna upp till den nya Laponiaentrén med utställningar och information om världsarvet.

Om Gällivare kommun

Gnistrande vinter, ljusa sommarnätter, tio minuter till allt. Gällivare ligger vackert inbäddat i ett enastående landskap 10 mil norr om polcirkeln. I kommunen bor ca 18 000 människor med närhet till arbete, service och natur. Här finns länsdelssjukhus, väl utbyggd barnomsorg, bra skolor, ett rikt föreningsliv och varierat kulturutbud. Vildmarken ger stora möjligheter till fritid och upplevelser utöver det vanliga, året runt. Från norrbottenskusten till Gällivare tar det ett par timmar med tåg eller bil och lite drygt det från Stockholm med dagliga flygförbindelser. Här finns en differentierad företagsamhet med gruvnäring av världsklass som huvudsaklig basnäring. Just nu bygger vi nya Gällivare i takt med att områden i Malmberget avvecklas. Tidernas största samhällsomvandling till följd av gruvnäringens fortsatta expansion. 250 000 nya kvadratmeter av bostäder, kommunala verksamheter och kommersiella lokaler ska byggas under de närmaste 15 åren.

Mikaela Åkerlund
Mikaela Åkerlund