2017-03-02 11:22Nyheter

​TTG – en verkstad med känsla

null

Drygt ett halvår efter att Sevdo och Linda Arifi öppnat TTG Motor Lack Plåt i Norr AB har de fått sådan fart på sin verksamhet i verkstaden att de nu är redo för nästa steg. De vill utveckla verksamheten och anställa personal.

TTG reparerar bilar och utför service och har en egen lackbox där de fixar allt från krockskadade bilar till veteranbilar. Företaget har slutit avtal med ett flertal försäkringsbolag där de även tar hand om bland annat tyska märkesbilar som tidigare var tvungna att skickas till Luleå för reparation. Kunder finns det gott om och framtiden ser ljus ut.

- Vi får frågor om alla möjliga fel. Nyligen var det en kund som hade en lampa som lyste och han kom in för att få det fixat. Det visade sig vara bälteslampan så det var lätt åtgärdat, skrattar Sevdo Arifi och fortsätter;

- Dialog och kontinuerlig kommunikation med kunden är viktig. Vi meddelar direkt när skadan har blivit godkänd om det är en försäkringsfråga och håller kontakten tills bilen är klar. Det uppskattas verkligen. Det handlar ju ofta om väldigt dyra bilar, säger Sevdo.

Att ta ansvar för helheten och att jobbet ska bli gjort ordentligt från grunden är viktigt för TTG. Sevdo har lång erfarenhet av bilreparationer både mekarbeten, bilelektronik samt skador och lackering. Han är uppvuxen i bilbranschen och grunden lades i hans pappas verksamheter i balkanområdet och Schweiz.

- Plåten är grunden för att ett lackeringsjobb ska bli bra. Vi renoverar plåtskador och det är A och O för hur resultatet blir. Vi har senaste modellen på lackbox, färgsystem och kamera som vi läser av färgen på bilarna med. Men vi har även färgkataloger där kunderna kan välja färg själv. Att lackera är som att spela violin. Händerna kommunicerar med sprutan och lacken, förklarar Sevdo.

Vägen till Gällivare har varit allt annat än spikrak. En liten stad i norr som de aldrig hört talas om när de kom till Sverige. Tio år senare har familjen vuxit och tredje barnet är på väg. Familjen Arifi har hittat hem, till Gällivare.

Nyheterna ges ut av:

Gällivare kommun Avki logo Gellivare Lapland

Om Gällivare kommun

Gnistrande vinter, ljusa sommarnätter, tio minuter till allt. Gällivare ligger vackert inbäddat i ett enastående landskap 10 mil norr om polcirkeln. I kommunen bor ca 18 000 människor med närhet till arbete, service och natur. Här finns länsdelssjukhus, väl utbyggd barnomsorg, bra skolor, ett rikt föreningsliv och varierat kulturutbud. Vildmarken ger stora möjligheter till fritid och upplevelser utöver det vanliga, året runt. Från norrbottenskusten till Gällivare tar det ett par timmar med tåg eller bil och lite drygt det från Stockholm med dagliga flygförbindelser. Här finns en differentierad företagsamhet med gruvnäring av världsklass som huvudsaklig basnäring. Just nu bygger vi nya Gällivare i takt med att områden i Malmberget avvecklas. Tidernas största samhällsomvandling till följd av gruvnäringens fortsatta expansion. 250 000 nya kvadratmeter av bostäder, kommunala verksamheter och kommersiella lokaler ska byggas under de närmaste 15 åren.

Mikaela Åkerlund
Mikaela Åkerlund