2015-08-12 14:19Nyheter

Språk att hylla

null

Ett viktigt arbete som lyftes under Gällivaregalan i maj var engagemanget inom minoritetsspråk i Gällivare. Tre stipendier delades ut till personer som gjort något extra för samiska, meänkieli och finska.

– Jag jobbar ju med det här i tystnad, då känns det speciellt fint att bli uppmärksammad, säger Per-Eric Kuoljok.

I vår artikelserie om pristagarna under Gällivaregalan avslutar vi med något så viktigt som språk. Gällivare kommun delade ut tre stipendier vid galan. Minoritetsspråksstipendium i samiska gick till en omtyckt entreprenör inom den samiska näringen, Per-Eric Kuoljok. Prisutdelare Lennart Johansson, kommunchef vid Gällivare kommun, läste motiveringen;

– ”För insatser av stor betydelse med att utveckla språkbruket för lulesamiskan och genom att tillgängliggöra verktyg som underlättar och utvecklar användandet av lulesamiska för alla. Han är dessutom en förebild och en profil som satt avtryck i media med både det samiska språket och den samiska kulturen.”

– Språk är ju så viktigt, men att få ett stipendium för det – det var oväntat men jätteroligt, säger Per-Eric Kuoljok.

Minoritetsspråksstipendium i meänkieli tilldelades Torbjörn Ömalm med motiveringen ”För ett imponerande arbete med att både själv lära sig meänkieli och samtidigt sprida detta språk i form av ett kulturarv i musikalisk och bildlig form på ett pedagogiskt sätt.” Ett stipendium i finska delades också ut under galan.

– Jag är så stolt och det här ger mig ny energi. Nu ska jag bland annat använda stipendiet till att resa runt och berätta om andra världskriget för de yngre generationerna, säger Ellen Lundgren som fick ta emot Minoritetsspråksstipendium i finska.

Om Gällivare kommun

Gnistrande vinter, ljusa sommarnätter, tio minuter till allt. Gällivare ligger vackert inbäddat i ett enastående landskap 10 mil norr om polcirkeln. I kommunen bor ca 18 000 människor med närhet till arbete, service och natur. Här finns länsdelssjukhus, väl utbyggd barnomsorg, bra skolor, ett rikt föreningsliv och varierat kulturutbud. Vildmarken ger stora möjligheter till fritid och upplevelser utöver det vanliga, året runt. Från norrbottenskusten till Gällivare tar det ett par timmar med tåg eller bil och lite drygt det från Stockholm med dagliga flygförbindelser. Här finns en differentierad företagsamhet med gruvnäring av världsklass som huvudsaklig basnäring. Just nu bygger vi nya Gällivare i takt med att områden i Malmberget avvecklas. Tidernas största samhällsomvandling till följd av gruvnäringens fortsatta expansion. 250 000 nya kvadratmeter av bostäder, kommunala verksamheter och kommersiella lokaler ska byggas under de närmaste 15 åren.

Mikaela Åkerlund
Mikaela Åkerlund