2014-04-16 09:03Nyheter

Nytt läge för fortsatt framgång

null

Northstar har flyttat närmare sina kunder och närmare händelsernas centrum vid Dundrets fot.

- Vi har ett gyllene läge att bli så bäst det bara går, säger Björn Nilsson, ägare och vd på sportbutiken Northstar.

Sedan mitten av nittiotalet har sportbutiken Northstar funnits i Malmberget, men från och med februari finns de vid Dundrets skidanläggning i nybyggda lokaler mitt i centrum när det gäller skidåkning i Gällivare. På ena sidan alpint och på andra sidan längdskidåkning och Hellnerstadion.

- Det tog sex dagar att få bygglov, men annars har vi gjort allt själva utan inblandning av vare sig kommunen eller LKAB.  Att stanna kvar i Malmberget var inget alternativ. Det samhället håller på att förfalla på grund av gruvans framfart och samhällsomvandlingen. När jag hörde att det skulle bli nysatsning på Dundret slog jag till på en gång, säger Björn Nilsson.

Men det började redan för tjugo år sedan i ett garage där Björn och hans dåvarande partner främst sålde klätterutrustning. Idag driver Björn Northstar själv och har åtta anställda. Sedan länge har han även sålt friluftsartiklar via hemsidan www.northstar.se, som räknas som en av Skandinaviens största, vid sidan om butiken i Malmberget och butiken i Umeå. Den nya butiken på Dundret är 300 kvadratmeter stor och satsningen på en bred verksamhet inom uteliv året runt fortgår.

- Till sommaren ska vi bygga en klättervägg på utsidan av huset i samarbete med klätterklubben och så ska vi såklart fortsätta fylla huset med kvalitetsprodukter. Givetvis ska vi arbeta för högtryck fyra säsonger om året och ha duktig personal.

Bland de nya verksamheter som drivs av Northstar vid sidan av sportbutiken är skiduthyrning, liftkortsförsäljning, skidskola och sportcafé. En toppmodern skidverkstad med slipmaskin för strukturslipning och planing av alla typer av skidor och snowboards finns redan på plats. Här ska skidåkare kunna få sin utrustning servad med allt från slipning till vallning och tester av spann, men också sommarförvaring i ett skidhotell.

- Vi ökar satsningen inom längdskidåkning och nu är vi även delaktiga i bland annat Dundret Runt. Vårt mål är att kunna erbjuda kunderna ett komplett sortiment med allt som hör längdåkning till och med skidspåren utanför butiksdörren så finns det också möjlighet att testa utrustningen direkt på plats. Vår målsättning är att vi på sikt ska kunna bli ett licensierat Vasaloppscenter, säger Björn.

Kontakta utvecklingsenheten, Gällivare kommun, för mer information kring näringslivet i Gällivare. Telefon 0970-18 000 vx.

Om Gällivare kommun

Gnistrande vinter, ljusa sommarnätter, tio minuter till allt. Gällivare ligger vackert inbäddat i ett enastående landskap 10 mil norr om polcirkeln. I kommunen bor ca 18 000 människor med närhet till arbete, service och natur. Här finns länsdelssjukhus, väl utbyggd barnomsorg, bra skolor, ett rikt föreningsliv och varierat kulturutbud. Vildmarken ger stora möjligheter till fritid och upplevelser utöver det vanliga, året runt. Från norrbottenskusten till Gällivare tar det ett par timmar med tåg eller bil och lite drygt det från Stockholm med dagliga flygförbindelser. Här finns en differentierad företagsamhet med gruvnäring av världsklass som huvudsaklig basnäring. Just nu bygger vi nya Gällivare i takt med att områden i Malmberget avvecklas. Tidernas största samhällsomvandling till följd av gruvnäringens fortsatta expansion. 250 000 nya kvadratmeter av bostäder, kommunala verksamheter och kommersiella lokaler ska byggas under de närmaste 15 åren.

Mikaela Åkerlund
Mikaela Åkerlund