2017-04-20 13:35Nyheter

​Nikkaluokta – en pärla i Gällivare kommun

null

Besöksnäringen i Gällivare går starkt framåt. Tre starka aktörer hittar vi i Nikkaluokta med omnejd. Kommunens utvecklingsenhet och kommunalråd har besökt Nikkaluokta Sarri AB, Nikkaluokta Alltransport och Enoks i Láddjujávri.

Erik Sarri driver företaget Nikkaluokta Alltransport. Han jobbar främst med fjälltransporter och levererar över 100 ton varor till Kebnekaises fjällstation varje år. Livet på fjället har gått i arv i generationen och idag arbetar han tillsammans med dottern Ellen.

- När det inte är turistsäsong har vi fullt upp med vår andra näring; renskötseln. Vi är många som hjälps åt och det är skönt att ha två ben att stå på, säger Ellen Poggats Sarri.

Familjen Sarri startade sin turistverksamhet i liten skala. På somrarna flyttade familjen ut till torvkåtor och erbjöd mat och boende till turister hemma i familjens hus. Med tiden utvecklades turismen i området till vad den är idag. Fjällanläggningen Nikkaluokta Sarri AB ägs och drivs av Margareta och Anna Sarri, mor och dotter. Företaget har en stabil utveckling med stort fokus på hållbarhet och långsiktighet. Kvalitetsarbetet går som en röd tråd genom verksamhetens utveckling. År 2010 utsåg Gällivare kommun företaget till årets miljöstipendiat, de är certifierade enligt Sápmi Experience vilket innebär att verksamheten är kvalitetssäkrad enligt samiska värdegrunder. Restaurangen Skáidi är diplomerad av Slow Food Sápmi som värdesätter lokalproducerad, rättvis och ren mat.

- Vi har ett stort miljöengagemang och är certifierade enligt ISO 14001. Framtiden är våra ungdomar, som mina åtta barnbarn, säger Margareta Sarri.

- Vi vill göra det bra och i den skala som passar oss och bygden. Vi stänger för säsongen den 7 maj vilket är bra för renarna som kalvar och behöver lugn och ro, förklarar Anna Sarri.

Årets byggnad

Restaurang Enoks i Láddjujávri fick nyligen utmärkelsen ”Årets byggnad” av kommunen. Dessutom har man byggt nya fjällstugor med självhushåll som blivit ett lyft för verksamheten. Hit kommer turister som är på väg mot Kebnekaise men också för att uppleva livet långt från storstädernas surr. Stilla norrskensturer blandas med älg- och rensafari.

- Under event som Fjällräven Classic går det åt 1500 renburgare, berättar Andreas Sarri och Lisa Utsi Sarri och fortsätter;

- Stuguthyrningen är öppen hela april, samt första veckan i maj. Sedan öppnar vi åter i mitten på juni fram till mitten av september.

- Det var fantastiskt roligt och intressant att få höra tre familjeföretag berätta om sin verksamhet. Vilket genuint intresse för miljön och sin bygd, säger kommunalrådet Jeanette Wäppling.

- Alltid lika fantastiskt att få besöka Nikkaluokta, denna pärla i Gällivare kommun. Härligt att lyssna på det engagemang och drivkraft som växer sig stark här och med den ödmjukhet och ansvar om miljön och samhälle som företagsamhet här kräver, avslutar Lars Alriksson, kommunalråd.

Nyheterna ges ut av:

Gällivare kommun Avki logo Gellivare Lapland

Om Gällivare kommun

Gnistrande vinter, ljusa sommarnätter, tio minuter till allt. Gällivare ligger vackert inbäddat i ett enastående landskap 10 mil norr om polcirkeln. I kommunen bor ca 18 000 människor med närhet till arbete, service och natur. Här finns länsdelssjukhus, väl utbyggd barnomsorg, bra skolor, ett rikt föreningsliv och varierat kulturutbud. Vildmarken ger stora möjligheter till fritid och upplevelser utöver det vanliga, året runt. Från norrbottenskusten till Gällivare tar det ett par timmar med tåg eller bil och lite drygt det från Stockholm med dagliga flygförbindelser. Här finns en differentierad företagsamhet med gruvnäring av världsklass som huvudsaklig basnäring. Just nu bygger vi nya Gällivare i takt med att områden i Malmberget avvecklas. Tidernas största samhällsomvandling till följd av gruvnäringens fortsatta expansion. 250 000 nya kvadratmeter av bostäder, kommunala verksamheter och kommersiella lokaler ska byggas under de närmaste 15 åren.

Mikaela Åkerlund
Mikaela Åkerlund