2014-04-16 09:17Nyheter

Nätverket för morgondagens ledare

null

Checkpoint Young vänder sig till drivna och lovande personer under 40 år som har ledande positioner eller ses som framtida ledare av sina arbetsgivare.

- Det är jättebra att få träffa andra drivna och engagerade människor från Malmfälten i samma ålder. Det blir många bra diskussioner som man lär sig mycket av, säger Amanda Matti, deltagare Checkpoint Young och säljchef på Dundret.

Ett gäng tjejer och killar från Gällivare och Kiruna har samlats på Nostalgi café denna torsdag för att lyssna på Ulf Berggren från RekryteringsPartner Sverige AB.  Deltagarna i Checkpoint Young skall få verktyg för hur de ska kunna göra lyckade rekryteringar, lära sig mer om intervjuteknik och annat viktigt för att undvika eventuella problem som kan uppstå vid en rekrytering.

- Vi får chans att lyssna på många bra föreläsare som ger tips och råd direkt från verkligheten, det är bra infallsvinklar, säger Amanda Matti.

Checkpoint Young är ett nätverk för morgondagens ledare där deltagarna får chans att träffas och etablera nya kontakter, byta erfarenheter och samtidigt höja sin egen kompetens inom området ledarskap. Även erfarna personer inom näringslivet bjuds in för att dela med sig av sin kunskap och erfarenhet.

- Konceptet startade 2008 i Luleå och Piteå och nu har vi även dragit igång ett Checkpoint Young Malmfälten för deltagare i Gällivare och Kiruna. Det har varit lyckat både för deltagarna, men även kommunerna och hela regionen, säger Petronella Modin, Norrbottens Handelskammare.

Det är Norrbottens Handelskammare tillsammans med Sparbanken Nord och Ernst & Young som är initiativtagare till Checkpoint Young. Samma grupp deltar i två år och för de från Malmfälten som träffas denna kväll är det andra mötet av flera som ska hållas under detta år och nästa.

- Gruppen träffas och delar med sig av sitt nätverk och de kontakter som var och en har. Det är deltagarna som gör nätverket och vi som arrangör ger dem verktygen, till exempel att vi tar hit en föreläsare som ikväll, säger Petronella Modin.

Checkpoint Young Malmfälten består av lika antal deltagare från Kiruna och Gällivare och träffarna fördelas jämnt mellan kommunerna, fyra kvällsträffar och åtta luncher årligen. Rekryteringen startade i höstas och 40 personer togs in i gruppen. Samverkanspartners till Checkpoint Young Malmfälten är Företagsbolaget, Progressum och Företagarna Kiruna. Finansiärer är Sparbanken Nord, LKAB, Gällivare kommun, Kiruna kommun, Vattenfall och Norrbottensakademien.

Kontakta utvecklingsenheten, Gällivare kommun, för mer information kring näringslivet i Gällivare. Telefon 0970-18 000 vx.

Om Gällivare kommun

Gnistrande vinter, ljusa sommarnätter, tio minuter till allt. Gällivare ligger vackert inbäddat i ett enastående landskap 10 mil norr om polcirkeln. I kommunen bor ca 18 000 människor med närhet till arbete, service och natur. Här finns länsdelssjukhus, väl utbyggd barnomsorg, bra skolor, ett rikt föreningsliv och varierat kulturutbud. Vildmarken ger stora möjligheter till fritid och upplevelser utöver det vanliga, året runt. Från norrbottenskusten till Gällivare tar det ett par timmar med tåg eller bil och lite drygt det från Stockholm med dagliga flygförbindelser. Här finns en differentierad företagsamhet med gruvnäring av världsklass som huvudsaklig basnäring. Just nu bygger vi nya Gällivare i takt med att områden i Malmberget avvecklas. Tidernas största samhällsomvandling till följd av gruvnäringens fortsatta expansion. 250 000 nya kvadratmeter av bostäder, kommunala verksamheter och kommersiella lokaler ska byggas under de närmaste 15 åren.

Mikaela Åkerlund
Kommunikatör