2014-05-22 10:42Nyheter

Nåiden bygger i Gällivare

null

Ett nytt vård- och omsorgsboende ska byggas i Gällivare och företaget Nåiden Bygg AB är av kommunen utsedd till generalentreprenör. Den nya enheten, med plats för 70 boende fördelat på åtta avdelningar, ersätter äldreboenden i Malmberget. Byggnaden ska uppföras där Forsgårdsvillorna tidigare stått och beräknas vara klar för inflyttning under 2016.

Går allt enligt planerna undertecknas avtalet i början av juni där Nåiden Bygg AB som generalentreprenör samverkar med Gällivare Rör AB, Gunnar Karlsen Sverige AB, Malmfältens Styr och Regler AB, Sprincom AB, Midroc Electro AB samt Kone AB.

-  Från kommunens sida är vi mycket nöjda att så många entreprenörer varit med i anbudsgivningen. Ambitionen är att arbetet kan påbörjas så snart som möjligt, säger Ulf Hedman, chef för samhällsbyggnadsförvaltningen.

Ett flertal referensgrupper har medverkat i förarbetet till en boendemiljö som med modern teknik möter äldres behov och krav, särskilt människor med stora omsorgsbehov. I det fina läget vid Vassara älv kommer det att anläggas promenadstråk, utegym och samlingsplatser.

-  Det nya äldreboendet är den första kommunala verksamheten som ersätts till följd av gruvans utbredning. I enlighet med upprättat avtal är det LKAB som bekostar byggnationen. Det är glädjande att inom kort se ett intensivt arbete dra igång där flera lokala entreprenörer är delaktiga, säger Birgitta Larsson, vice kommunalråd.

Under de närmaste 20 åren avvecklas stora delar av Malmberget till följd av LKAB:s fortsatta gruvbrytning under samhället. Äldreboendet Gunillahem ligger i det område som nu är aktuellt för avveckling.

Övriga upplysningar:

Ulf Hedman, chef samhällsbyggnadsförvaltningen, Gällivare kommun.

Telefon 0970-18 000 vx.

Om Gällivare kommun

Gnistrande vinter, ljusa sommarnätter, tio minuter till allt. Gällivare ligger vackert inbäddat i ett enastående landskap 10 mil norr om polcirkeln. I kommunen bor ca 18 000 människor med närhet till arbete, service och natur. Här finns länsdelssjukhus, väl utbyggd barnomsorg, bra skolor, ett rikt föreningsliv och varierat kulturutbud. Vildmarken ger stora möjligheter till fritid och upplevelser utöver det vanliga, året runt. Från norrbottenskusten till Gällivare tar det ett par timmar med tåg eller bil och lite drygt det från Stockholm med dagliga flygförbindelser. Här finns en differentierad företagsamhet med gruvnäring av världsklass som huvudsaklig basnäring. Just nu bygger vi nya Gällivare i takt med att områden i Malmberget avvecklas. Tidernas största samhällsomvandling till följd av gruvnäringens fortsatta expansion. 250 000 nya kvadratmeter av bostäder, kommunala verksamheter och kommersiella lokaler ska byggas under de närmaste 15 åren.

Mikaela Åkerlund
Mikaela Åkerlund