2015-08-10 13:40Nyheter

Kultur är kul

null

Det var Kulturfestivalen som blev årets verksamhet i Gällivare 2014. Priset delades ut under pompa och ståt på galan på Quality Hotel & Resort Lapland. Utöver detta fick kulturen även andra fina priser för sina insatser från året och åren som gått.

– Fantastiskt kul! Det är bra med en gala för alla, säger Jerker Johansson.

Vid Gällivaregalan i slutet av maj prisades 18 verksamheter inom olika branscher, och kulturen var några som inte gick hem lottlösa; Årets verksamhet och flera stipendier hamnade i händerna på dem som förgyller samhället med kultur när den är som bäst.

– Det här är ett helt rätt sätt att arbeta på när man lever på ett mindre ställe. Det är viktigt att vi uppmärksammar de olika delarna som gör ett samhälle bra att leva i, säger Jerker Johansson, verksamhetsledare kultur- och fritid i Gällivare.

Med motiveringen; ”De har vunnit länsfinalen i Livekarusellen och Manifest on Tour. De har med stor framgång deltagit i bland annat Sweden Rock festival och Piteå dansar och ler. De är ett rockband som säger: Varför inte låta en majoritet av mångfald, en majoritet byggd utav minoriteter, ett öppet samhälle, ett inkluderade samhälle, bli vårt Nya Gällivare, ett Gällivare av oss alla till oss alla!” delades kulturstipendium ungdom ut till gruppen Season One.

– Det här känns verkligen som ett kvitto för att vårt arbete och slit har betalat sig, jättekul! Det känns skönt med ett lokalt stöd, säger Markus Rinnefeldt Mattsby, gitarrist i bandet.

Olav Köhler och hästen Salve tilldelades Årets Eldsjäl för att de tillhör Gällivares eldsjälar som ger glädje åt både vuxna och barn. Kulturstipendium vuxen delades ut till Kullekören med bland annat dessa ord i motiveringen; ”De har deltagit i Sång i midnattssol, konserter med kända artister samt arrangerat fullsatta julkonserter. Kullekören har skapat gemenskap och glädje med sina sånger under en lång tid.”

Om Gällivare kommun

Gnistrande vinter, ljusa sommarnätter, tio minuter till allt. Gällivare ligger vackert inbäddat i ett enastående landskap 10 mil norr om polcirkeln. I kommunen bor ca 18 000 människor med närhet till arbete, service och natur. Här finns länsdelssjukhus, väl utbyggd barnomsorg, bra skolor, ett rikt föreningsliv och varierat kulturutbud. Vildmarken ger stora möjligheter till fritid och upplevelser utöver det vanliga, året runt. Från norrbottenskusten till Gällivare tar det ett par timmar med tåg eller bil och lite drygt det från Stockholm med dagliga flygförbindelser. Här finns en differentierad företagsamhet med gruvnäring av världsklass som huvudsaklig basnäring. Just nu bygger vi nya Gällivare i takt med att områden i Malmberget avvecklas. Tidernas största samhällsomvandling till följd av gruvnäringens fortsatta expansion. 250 000 nya kvadratmeter av bostäder, kommunala verksamheter och kommersiella lokaler ska byggas under de närmaste 15 åren.

Mikaela Åkerlund
Mikaela Åkerlund