2014-04-30 10:21Nyheter

”Inte sova, bara kaffe"

null

Glöm Marocko, Etiopien och Brasilien.  Det är från Gällivare kaffetrendens uppstickare säljs. Exklusivt och som en hel upplevelse.
- Vi arbetar åt lemmlarna, säljer deras kokkaffe och förädlar varan, säger Markus Lemke, delägare Lemmelkaffe AB.

Det började med en fisketur sommaren 2013 när Markus Lemke, hans syster Melinda Lemke och deras gemensamma kompis Rolf Nylinder satt vid den öppna elden och sörplade hett, nykokt kaffe. De ville starta något nytt ihop, ett företag, men visste inte riktigt vad mellan klunkarna ur kåsorna.

- Där satt vi och drack kaffe och plötsligt var det vi skulle satsa på uppenbart, kaffe. Men de var skriket från lemmlarna som fick oss att ta beslutet, säger Markus Lemke.

Resten är historia brukar det som bekant heta, och den här håller Markus och hans kompanjoner fast vid. För den bygger på deras historia och en gemensam upplevelse.

- Vi stötte på lemmlarna ute på fisketuren och de var både skrikiga och aggressiva, men vi blev vänner med dem och förstod varför de var så arga. De försvarade sitt kaffe och sitt rosteri.

Idag säljs lemmelkaffet via lemmlarnas vänner runt om i Sverige. Återförsäljare som sportbutiken Northstar i Gällivare, ICEHOTEL utanför Kiruna och Add Nature i Stockholm säljer det, men även Hej-Store i Dortmund säljer kokkaffet från Gällivare i sin butik med svenska produkter och nu har även en återförsäljare i USA visat sitt intresse.

- Vårt koncept bygger helt på att kunna erbjuda den bästa kvalitet och att kaffestunden är en upplevelse mellan människor samlade runt kaffet som ska kokas långsamt, stå och dra för att sedan njutas tillsammans. Den känslan delar vi med våra vänner, säger Markus.

Lemmelkaffe säljs i exklusiva förpackningar och givetvis följer saltet med som kronan på verket. Markus berättar att det första kaffet som dracks i Etiopien var med just salt. Men även inom den samiska kulturen är det vanligt med salt till kaffet, ibland i form av torkat, saltat renkött ibland rent strösalt.

Hur ser företaget Lemmelkaffe ut om fem år?

- Nästa steg är att sälja ekologiskt och kravmärkt kaffe och det ska vi göra inom kort. En dag ska vi tre delägare även kunna ta ut lön, nu har vi även andra jobb på sidan om. Givetvis har lemmlarna fått fler vänner runt om i Sverige och världen som säljer kaffet.

Lemmelkaffe är världens första mörkrostade kokkaffe av hundra procent Arabicaböna med en frisk syrlighet med inslag av citrus och toner av nöt och kakao. Företaget Lemmelkaffe AB värdesätter kvalitet, men betonar att humor och glimten i ögat också är en stor del i deras koncept. Men framförallt är det den fina upplevelsen tillsammans med en kopp kokkaffe både företaget, deras vänner och lemmlarna vill sprida.

Kontakta utvecklingsenheten, Gällivare kommun, för mer information kring näringslivet i Gällivare. Telefon 0970-18 000 vx.

Om Gällivare kommun

Gnistrande vinter, ljusa sommarnätter, tio minuter till allt. Gällivare ligger vackert inbäddat i ett enastående landskap 10 mil norr om polcirkeln. I kommunen bor ca 18 000 människor med närhet till arbete, service och natur. Här finns länsdelssjukhus, väl utbyggd barnomsorg, bra skolor, ett rikt föreningsliv och varierat kulturutbud. Vildmarken ger stora möjligheter till fritid och upplevelser utöver det vanliga, året runt. Från norrbottenskusten till Gällivare tar det ett par timmar med tåg eller bil och lite drygt det från Stockholm med dagliga flygförbindelser. Här finns en differentierad företagsamhet med gruvnäring av världsklass som huvudsaklig basnäring. Just nu bygger vi nya Gällivare i takt med att områden i Malmberget avvecklas. Tidernas största samhällsomvandling till följd av gruvnäringens fortsatta expansion. 250 000 nya kvadratmeter av bostäder, kommunala verksamheter och kommersiella lokaler ska byggas under de närmaste 15 åren.

Mikaela Åkerlund
Kommunikatör