2014-09-01 10:36Nyheter

Het byggmarknad lockar företag

null

Investeringarna i samband med samhällsomvandlingen och gruvnäringen ökar. Nu har NCC förvärvat bygg- och anläggningsföretaget Namek för att möta det stora byggtrycket i Gällivare.

NCC har arbetat i Gällivare under lång tid och de senaste åren har fokus legat på projekt hos de stora gruvföretagen. Företaget kom till slut till en punkt där de insåg att de måste ha en lokal närvaro för att kunna vara på plats även mellan projekten samt för att kunna växa på marknaden.

— Vi har arbetat med Namek under flera år och vi har samma synsätt och värderingar. När det kom signaler om att de ville gå vidare med samarbetet tog vi chansen, säger Mats Eklund, avdelningschef på NCC i Norrbotten.

Han berättar att det är roligt att följa utvecklingen i Malmfälten och att se framtidstron växa bland befolkningen.

— Det är mycket byggjobb i området och det är positivt. Malmfälten är den hetaste marknaden i Sverige om man bortser från Stockholm, Göteborg och Malmö, säger Mats Eklund.

Samhällsomvandlingen bidrar till den heta byggmarknaden i Gällivare. Bland annat ska nya bostäder, äldreboenden, kulturhus, sporthall och ett nytt centrum byggas.

— Vi vill kunna möta den stora efterfrågan som finns och som kommer att bli större. Nu kan vi både ta oss an stora och små projekt samt vara tillgängliga året om, säger Mats Eklund.

Namek har funnits sedan 1997 och har 20 anställda. Deras arbetsområde omfattar i första hand Gällivare och Kiruna med omnejd.

— NCC ser saker på samma sätt som vi och det kändes helt rätt att sälja vårt företag till dem. Nu kan vi vara med i samhällsomvandlingen på ett mer kraftfullt sätt, säger Staffan Nilsson, en av Nameks ägare och grundare.

Kontakta utvecklingsenheten, Gällivare kommun, för mer information kring näringslivet i Gällivare. Telefon 0970-180 00 vx.

Om Gällivare kommun

Gnistrande vinter, ljusa sommarnätter, tio minuter till allt. Gällivare ligger vackert inbäddat i ett enastående landskap 10 mil norr om polcirkeln. I kommunen bor ca 18 000 människor med närhet till arbete, service och natur. Här finns länsdelssjukhus, väl utbyggd barnomsorg, bra skolor, ett rikt föreningsliv och varierat kulturutbud. Vildmarken ger stora möjligheter till fritid och upplevelser utöver det vanliga, året runt. Från norrbottenskusten till Gällivare tar det ett par timmar med tåg eller bil och lite drygt det från Stockholm med dagliga flygförbindelser. Här finns en differentierad företagsamhet med gruvnäring av världsklass som huvudsaklig basnäring. Just nu bygger vi nya Gällivare i takt med att områden i Malmberget avvecklas. Tidernas största samhällsomvandling till följd av gruvnäringens fortsatta expansion. 250 000 nya kvadratmeter av bostäder, kommunala verksamheter och kommersiella lokaler ska byggas under de närmaste 15 åren.

Mikaela Åkerlund
Mikaela Åkerlund