2015-04-09 14:52Nyheter

Här finns jobben!

null

– Det händer att vi ringer till utflyttade Gällivarebor, säger Gitt Ström, närsjukvårdschef vid Gällivare sjukhus.

Det finns lediga tjänster och ett skriande behov av nya medarbetare i Gällivare, främst inom vård, skola och omsorg. Och rekryteringar pågår.- Det händer att vi ringer till utflyttade Gällivarebor, säger Gitt Ström, närsjukvårdschef vid Gällivare sjukhus.

I vintras drog gruvnäringen och främst LKAB i bromsen, inga nyanställningar på grund av de sjunkande malmpriserna. Norrbotten och Malmfälten fick kalla fötter efter flera år med högkonjunktur och låg arbetslöshet. Gruvnäringen kämpar fortfarande mot malmpriserna men den stegrande arbetslösheten har inte visat sig, än så länge, i Gällivare.

– Vi söker framförallt läkare och sjuksköterskor. Rekryteringar gör vi via annonser men även via utbildningar i länet, riket och utomlands, säger Gitt Ström, Gällivare sjukhus.

Ibland händer det även att personalavdelningen ringer upp tidigare medarbetare som flyttat från Gällivare, så kallad uppsökande rekrytering.

– Det händer faktiskt att vi får napp när vi tar kontakt.

Vid Gällivares skolor har man också en hel del lediga tjänster som bör tillsättas så fort som möjligt.

– Vi arbetar hårt med att få tag på behöriga lärare och förskollärare och ska bland annat lägga ut en blänkare på Umeå universitet och LTU samt en webbannons på Lärarnas Nyheter, säger Rolf Wennebjörk, tf förvaltningschef barn-, utbildnings- och kulturnämnden vid Gällivare kommun.

Kommunen fortsätter annonsera via de kanaler de brukar, som till exempel Kometen, NSD och Kuriren. Projektet IN Gellivare är också en medveten rekryteringsinsats som Gällivare kommun delvis finansierar. I skrivande stund finns det 92 tjänster, inom alla yrken, lediga i Gällivare. Av alla kommuner i Norrbotten har endast Luleå fler lediga tjänster.

Länk till Gällivare kommuns lediga tjänster

Om Gällivare kommun

Gnistrande vinter, ljusa sommarnätter, tio minuter till allt. Gällivare ligger vackert inbäddat i ett enastående landskap 10 mil norr om polcirkeln. I kommunen bor ca 18 000 människor med närhet till arbete, service och natur. Här finns länsdelssjukhus, väl utbyggd barnomsorg, bra skolor, ett rikt föreningsliv och varierat kulturutbud. Vildmarken ger stora möjligheter till fritid och upplevelser utöver det vanliga, året runt. Från norrbottenskusten till Gällivare tar det ett par timmar med tåg eller bil och lite drygt det från Stockholm med dagliga flygförbindelser. Här finns en differentierad företagsamhet med gruvnäring av världsklass som huvudsaklig basnäring. Just nu bygger vi nya Gällivare i takt med att områden i Malmberget avvecklas. Tidernas största samhällsomvandling till följd av gruvnäringens fortsatta expansion. 250 000 nya kvadratmeter av bostäder, kommunala verksamheter och kommersiella lokaler ska byggas under de närmaste 15 åren.

Mikaela Åkerlund
Mikaela Åkerlund