2015-01-16 10:39Nyheter

Guerrilla lighting – möjligheter med ljus!

null

Lördag den 24 januari kommer fenomenet Guerrilla Lighting att lysa upp delar av Gällivare centrum under en knapp timme på ett innovativt och spektakulärt sätt. Syftet med arrangemanget är att se möjligheter och uppleva hur ljussättning kan användas i stadsmiljöer.

- Alla är varmt välkomna och se till att vara med från början då varje byggnad bara blir belyst under några minuter. Det är många städer som har arbetat med ljus på olika sätt och nu ska även Gällivare jobba med ljussättningen. Gällivare kommun har arbetat med ett gestaltning- och profilprogram och Guerrilla lighting är ett konkret sätt att visa vilka möjligheter det finns med ljus i staden, säger Liza Yngström, samhällsplanerare.

Följ med!
24 januari samlas vi vid kommunhuset kl. 18.00 (vid entrén mittemot MD’s).

Kommunhuset, Spruthuset och Gröna skolan är de platser som kommer att belysas.

Foto: Simon Allinggård

Om Gällivare kommun

Gnistrande vinter, ljusa sommarnätter, tio minuter till allt. Gällivare ligger vackert inbäddat i ett enastående landskap 10 mil norr om polcirkeln. I kommunen bor ca 18 000 människor med närhet till arbete, service och natur. Här finns länsdelssjukhus, väl utbyggd barnomsorg, bra skolor, ett rikt föreningsliv och varierat kulturutbud. Vildmarken ger stora möjligheter till fritid och upplevelser utöver det vanliga, året runt. Från norrbottenskusten till Gällivare tar det ett par timmar med tåg eller bil och lite drygt det från Stockholm med dagliga flygförbindelser. Här finns en differentierad företagsamhet med gruvnäring av världsklass som huvudsaklig basnäring. Just nu bygger vi nya Gällivare i takt med att områden i Malmberget avvecklas. Tidernas största samhällsomvandling till följd av gruvnäringens fortsatta expansion. 250 000 nya kvadratmeter av bostäder, kommunala verksamheter och kommersiella lokaler ska byggas under de närmaste 15 åren.

Mikaela Åkerlund
Mikaela Åkerlund