2016-01-28 14:24Nyheter

​Gubbe Tö och Gumma Snö

null

Varje lördag fram till 12 mars finns filurerna Gubbe Tö och Gumma Snö på torget och leker med alla barn som kommer förbi. Dessutom bjuder de på något varmt att dricka. Tö och Snö finns på plats mellan kl. 11.00 - 14.00 och är glada, nyfikna, leksugna och älskar givetvis snö!

Gubbe Tö och Gumma Snö är ett riktigt radarpar som skojar och leker med barnen men som också lyssnar till barnens många berättelser om smått och stort i deras vardag.

- De lite större barnen blir helt lyriska av skoj och lek. De älskar det. De mindre barnen eller de som är lite blyga verkar tycka det är roligt att få prata lite. De brukar berätta mycket om dagis, hur de stavar sitt namn eller vem som är deras bästa kompis, säger Agnes Nilsson, Sole Event.

Agnes Nilsson, Sole Event, berättar att när de jobbar går de verkligen in i rollen som Tö och Snö och uppmärksammar saker och ting som man som privatperson kanske inte hade märkt lika lätt. Självklart till barnens och säkert många föräldrars glädje.

- Det händer lite då och då att barn ute på stan tappar bort sina föräldrar. Föräldrarna har ju allt som oftast helt koll på var barnen är men när de inte ser pappa eller mamma blir de lätt ledsna och ängsliga. Det är så roligt att kunna hjälpa barnen - som gärna går till en clown eller snögubbe om de behöver hjälp, avslutar Agnes.

- Det är viktigt för Gällivare att det händer saker i centrum, särskilt sådant som visar att vi är en attraktiv vinterort. Därför stöttar kommunen olika vinteraktiviter som Gubbe Tö & Gumma Snö och Polarvinternatten, säger Gällivare kommuns utvecklingschef Andreas Hinzer.

Om Gällivare kommun

Gnistrande vinter, ljusa sommarnätter, tio minuter till allt. Gällivare ligger vackert inbäddat i ett enastående landskap 10 mil norr om polcirkeln. I kommunen bor ca 18 000 människor med närhet till arbete, service och natur. Här finns länsdelssjukhus, väl utbyggd barnomsorg, bra skolor, ett rikt föreningsliv och varierat kulturutbud. Vildmarken ger stora möjligheter till fritid och upplevelser utöver det vanliga, året runt. Från norrbottenskusten till Gällivare tar det ett par timmar med tåg eller bil och lite drygt det från Stockholm med dagliga flygförbindelser. Här finns en differentierad företagsamhet med gruvnäring av världsklass som huvudsaklig basnäring. Just nu bygger vi nya Gällivare i takt med att områden i Malmberget avvecklas. Tidernas största samhällsomvandling till följd av gruvnäringens fortsatta expansion. 250 000 nya kvadratmeter av bostäder, kommunala verksamheter och kommersiella lokaler ska byggas under de närmaste 15 åren.

Mikaela Åkerlund
Mikaela Åkerlund