2014-04-03 16:33Nyheter

Gällivares kreativa åttor

null

Det finns ingen hejd på vad ungdomarna i kommunen kan ta fram när det gäller innovativa lösningar. Både de som vi behöver eller som vi inte visste att vi hade användning för.

- Idag är entreprenörsveckan ett av Gällivares största evenemang och vi  siktar på att bygga ut det, säger Jonas Gustavsson, Malmens friskola.

Det är tredje året som kommunens åttor uppfinner, skapar och  utvecklar nya produkter och tjänster under en vecka. Initiativet  startades av Malmens friskola och har idag blivit ett samarbetsprojekt  mellan samtliga kommunala skolor, Malmens friskola och näringslivet.

- I cirka 12 år har Malmens Friskola kört en temavecka med  entreprenörskap. Vi kände tidigt att den här veckan är mycket bra och  givande för alla parter så vi kontaktade Expandum med förslaget att göra  ett större arrangemang kring detta. Intresse fanns och för tre år sedan  nappade två kommunala skolor och de senaste två åren har alla skolor i  kommunen varit med. Viktigt att påpeka är att i dagsläget är det ett  samarrangemang där Friskolan är en del av arbetsgruppen, säger Jonas  Gustavsson, Malmens friskola.

Veckan avslutas med en gemensam  mässa på sporthallen i Malmberget för politiker, näringsliv och  allmänheten. Den arrangeras av ungdomarna och kan jämföras med  näringslivets Gällivaregala. Gällivare har även utmanat övriga  åttondeklassare i Norrbotten om en gemensam Entreprenörsvecka.

- Expansionsplaner finns och tanken är att hela Norrbotten skall vara med i en stor regionfinal i Gällivare.

Årets  entreprenörsmässa den 6 februari invigdes av vice kommunalråd Birgitta Larsson och under mässminglet visades produkter och tjänster upp för ett  hundratal besökare av de 170 eleverna. Sedan följde prisutdelning där  vinnare av flera olika priser delades ut på galans stora scen; publikens  pris, bästa marknadsföring, mest köpvärda produkten eller tjänsten,  miljöpris, Teknikens Hus Innovation samt juryns individuella pris.

- En produkt som jag tycker var extra bra var "Sopbjörn", en liten  sopsorteringsstation för hemmabruk. En sådan borde alla ha. Sedan så  tycker jag att samla alla korttjänster i ett enda kort är lysande. Produkter värda att satsa på, säger Jonas.

Entreprenörsveckan är  en samverkan med Expandum och Ung Företagsamhet då Gällivares  åttondeklassare får möjlighet att tillsammans med lärarna utveckla entreprenöriellt lärande.

Om Gällivare kommun

Gnistrande vinter, ljusa sommarnätter, tio minuter till allt. Gällivare ligger vackert inbäddat i ett enastående landskap 10 mil norr om polcirkeln. I kommunen bor ca 18 000 människor med närhet till arbete, service och natur. Här finns länsdelssjukhus, väl utbyggd barnomsorg, bra skolor, ett rikt föreningsliv och varierat kulturutbud. Vildmarken ger stora möjligheter till fritid och upplevelser utöver det vanliga, året runt. Från norrbottenskusten till Gällivare tar det ett par timmar med tåg eller bil och lite drygt det från Stockholm med dagliga flygförbindelser. Här finns en differentierad företagsamhet med gruvnäring av världsklass som huvudsaklig basnäring. Just nu bygger vi nya Gällivare i takt med att områden i Malmberget avvecklas. Tidernas största samhällsomvandling till följd av gruvnäringens fortsatta expansion. 250 000 nya kvadratmeter av bostäder, kommunala verksamheter och kommersiella lokaler ska byggas under de närmaste 15 åren.

Mikaela Åkerlund
Mikaela Åkerlund