2015-01-12 14:02Nyheter

Från Gällka Warriors till författare

null

Tommy Rapp har en bakgrund som snowboardåkare i landslaget och sedan 2005 arbetar han som gruvarbetare i Aitik. I oktober gjorde han författardebut med boken ”Det ligger en gråhund begraven på Mars”.

Tommy Rapp är född och uppvuxen i Malmberget och är en del av Gällka Warriors sedan tonåren. Idag bor han i den lilla byn Avvakko med 12 invånare. Intresset för snowboard har tagit honom jorden runt, men det är i Norrbotten hans hjärta finns. Intresset för skrivandet har alltid funnits, men då främst i form av korta historier och berättelser.

- Jag älskar Norrbotten, människorna är så härliga och det är ett fantastiskt ställe att bo på. Det är spännande att skriva om kulturen, naturen och livet här uppe.

Idén till ”Det ligger en gråhund begraven på Mars” fick han genom en dröm.

- Jag vaknade och hade hela grundplåten färdig och sa till min tjej att nu ska jag skriva en bok. Hon var inte lika imponerad utan sa; gå och lägg dig.

Men Tommy Rapp kunde inte släppa tanken och satte igång att skriva. Boken handlar om den sjukpensionerade gruvarbetaren Thomasson Kemiläinen från Kattuvuoma och hans livsöde. Efter en rasolycka i Kirunagruvan blir han sjukpensionär och när han förlorar både körkort och vapnen tar han snaran och fyrhjulingen för att bege sig ut i Vildmarken för att avsluta sitt liv, men det blir inte som han har tänkt sig.

- Det tog sex månader att skriva boken eller 1500 timmar. Men det var många gånger jag tänkte att nu skiter jag i det här.

Han berättar att när boken äntligen var färdig tänkte han slänga den, men gav den till några vänner för skoj skull så de fick läsa den.

- De tyckte att den var skitbra, men jag kunde inte se det. Jag läste den igen för några veckor sedan och den är helt okej. Först tänkte jag skicka in den till ett förlag, men bestämde mig för att ge ut den på Books on Demand som är ett bokförlag där man själv betalar för att ge ut sin bok.

Tanken var att trycka upp 100 böcker, men responsen blev större än Tommy Rapp hade väntat sig.

- Det ringer folk hela tiden och jag får massor av mail på Facebook. Jag har börjat planera för min andra bok som också kommer att handla om Norrbotten, men jag tror inte jag ska skicka in den till något förlag denna gång heller. Det är inte det viktigaste för mig, jag tycker om processen med att skriva. Det är precis som när man bygger ett hus, det gäller bara att hitta alla delar.

Om Gällivare kommun

Gnistrande vinter, ljusa sommarnätter, tio minuter till allt. Gällivare ligger vackert inbäddat i ett enastående landskap 10 mil norr om polcirkeln. I kommunen bor ca 18 000 människor med närhet till arbete, service och natur. Här finns länsdelssjukhus, väl utbyggd barnomsorg, bra skolor, ett rikt föreningsliv och varierat kulturutbud. Vildmarken ger stora möjligheter till fritid och upplevelser utöver det vanliga, året runt. Från norrbottenskusten till Gällivare tar det ett par timmar med tåg eller bil och lite drygt det från Stockholm med dagliga flygförbindelser. Här finns en differentierad företagsamhet med gruvnäring av världsklass som huvudsaklig basnäring. Just nu bygger vi nya Gällivare i takt med att områden i Malmberget avvecklas. Tidernas största samhällsomvandling till följd av gruvnäringens fortsatta expansion. 250 000 nya kvadratmeter av bostäder, kommunala verksamheter och kommersiella lokaler ska byggas under de närmaste 15 åren.

Mikaela Åkerlund
Mikaela Åkerlund