2014-05-23 14:05Nyheter

”Framtiden är ljus”

null

Gällivares högkonjunktur fortsätter och nu har Gällivare Industriservice AB, GISAB, förvärvats av Axel Johnson International.
- För oss är det otroligt viktigt med lokal närvaro, säger Mats R. Karlsson, vd.

Axel Johnson International är en teknikhandelskoncern med 80 bolag i Europa. Koncernen erbjuder produkter, lösningar och service inom ett brett teknikområde. De har haft planer på att etablera sig i Norrbotten sedan 2009 för att komma närmare industrin här. I april blev GISAB en del av koncernen och ingår nu i affärsområdet AxIndustries, som levererar transmissioner, kullager och service till industriella kunder.

- GISAB  är ett fint företag med bra rykte som delar våra värderingar. Det är många bitar som ska fungera innan vi investerar i ett bolag och det här är en perfekt matchning, säger Mats R Karlsson, vd Axel Johnson International.

GISAB erbjuder helhetslösningar inom montage, konstruktion och tillverkning till industri och gruvor. Bolaget har 100 anställda, en årsomsättning på 200 msek och har bland annat fått utmärkelsen DI Gasell två gånger.

- Det känns riktigt bra att vara en del av Axel Johnson International. Framtiden ser ljus ut och det är spännande att kunna erbjuda både nya produkter och tjänster, säger Thomas Johansson, vd GISAB.

Det går bra för Gällivares företag och Mats R. Karlsson tror på en fortsatt stabil utveckling.

- Vi är positiva inför framtiden och det här är bara början på ett långsiktigt arbete i Malmfälten. Vårt mål är att bygga vidare kring GISAB. De ska vara vår plattform, säger Mats R. Karlsson.

Han berättar vidare att ytterligare bolag från koncernen kommer att etablera sig i området. Redan nu har Nomo Kullager öppnat en filial.

- Vi vill ha en större lokal närvaro med personal och en möjlighet till underhåll på plats för flera av våra bolag avslutar Mats R Karlsson.

Kontakta utvecklingsenheten, Gällivare kommun, för mer information kring näringslivet i Gällivare. Telefon 0970-18 000 vx.

Om Gällivare kommun

Gnistrande vinter, ljusa sommarnätter, tio minuter till allt. Gällivare ligger vackert inbäddat i ett enastående landskap 10 mil norr om polcirkeln. I kommunen bor ca 18 000 människor med närhet till arbete, service och natur. Här finns länsdelssjukhus, väl utbyggd barnomsorg, bra skolor, ett rikt föreningsliv och varierat kulturutbud. Vildmarken ger stora möjligheter till fritid och upplevelser utöver det vanliga, året runt. Från norrbottenskusten till Gällivare tar det ett par timmar med tåg eller bil och lite drygt det från Stockholm med dagliga flygförbindelser. Här finns en differentierad företagsamhet med gruvnäring av världsklass som huvudsaklig basnäring. Just nu bygger vi nya Gällivare i takt med att områden i Malmberget avvecklas. Tidernas största samhällsomvandling till följd av gruvnäringens fortsatta expansion. 250 000 nya kvadratmeter av bostäder, kommunala verksamheter och kommersiella lokaler ska byggas under de närmaste 15 åren.

Mikaela Åkerlund
Mikaela Åkerlund