2017-06-15 10:36Nyheter

Fortsatt låg arbetslöshet i Gällivare

null

Arbetslösheten i Gällivare fortsätter att minska enligt Arbetsförmedlingens statistik för maj 2017. Gällivare har en öppen arbetslöshet på 2,6 % jämfört med Norrbottens 3,1 % och Sveriges 3,7 %.

Siffrorna från Arbetsförmedlingen (AF) visar också att den öppna arbetslösheten i Gällivare minskade med 0,2 procentenheter jämfört med maj förra året medan snittet i Norrbotten var oförändrat.

Räknar man ihop den öppna arbetslösheten med de som har aktivitetsstöd från AF är siffran för Gällivare 5,1 % jämfört med Norrbottens 6,6 %. Det är en minskning med 0,4 procentenheter jämfört med maj förra året. Norrbotten minskade med 0,2 procentenheter under samma tid.

För ungdomar 18-24 år i Gällivare är den öppna arbetslösheten 2,6 % och Norrbottens siffra är 2,7 %. Det är också en minskning jämfört med maj förra året med 1,3 procentenheter. Norrbotten minskade med 0,2 procentenheter under samma tid. Lägger man till ungdomar inskrivna i program är Gällivares arbetslöshet 8 % vilket är en minskning med 2,7 procentenheter jämfört med maj förra året. Norrbottens motsvarande siffror är 9,6 % och en minskning med 1,9 %.

Bernt Wennström på Gällivare kommuns utvecklingsenhet kommenterar uppgifterna:

- Det här visar att vår arbetsmarknad är fortsatt het och att företagen även nu får arbeta hårt för att få tag på kompetent personal.

Nyheterna ges ut av:

Gällivare kommun Avki logo Gellivare Lapland

Om Gällivare kommun

Gnistrande vinter, ljusa sommarnätter, tio minuter till allt. Gällivare ligger vackert inbäddat i ett enastående landskap 10 mil norr om polcirkeln. I kommunen bor ca 18 000 människor med närhet till arbete, service och natur. Här finns länsdelssjukhus, väl utbyggd barnomsorg, bra skolor, ett rikt föreningsliv och varierat kulturutbud. Vildmarken ger stora möjligheter till fritid och upplevelser utöver det vanliga, året runt. Från norrbottenskusten till Gällivare tar det ett par timmar med tåg eller bil och lite drygt det från Stockholm med dagliga flygförbindelser. Här finns en differentierad företagsamhet med gruvnäring av världsklass som huvudsaklig basnäring. Just nu bygger vi nya Gällivare i takt med att områden i Malmberget avvecklas. Tidernas största samhällsomvandling till följd av gruvnäringens fortsatta expansion. 250 000 nya kvadratmeter av bostäder, kommunala verksamheter och kommersiella lokaler ska byggas under de närmaste 15 åren.

Mikaela Åkerlund
Mikaela Åkerlund