2014-11-10 14:42Nyheter

Första spadtaget för Nya Gällivare

null

Ett nytt vård- och omsorgsboende ska byggas i Gällivare och företaget Nåiden Bygg AB är av kommunen utsedd till generalentreprenör. Den nya enheten, med plats för 70 boende fördelat på åtta avdelningar, ersätter äldreboenden i Malmberget. Byggnaden ska uppföras där Forsgårdsvillorna tidigare stått och beräknas vara klar för inflyttning i mars 2017.

- Det är en glädjens dag och det känns extra skönt att få vara med om startskottet innan min avgång vid årsskiftet. Det här är en av de mest brådskande byggnaderna i samhällsomvandlingen och nu ser jag fram emot att vi får komma igång med resten av byggnationerna i centrum, säger Tommy Nyström, kommunalråd.

- Det är jättebra att vi nu kommer igång med den första offentliga byggnaden i samhällsomvandlingen. Det är en modern och flexibel byggnad, förklarar Ulf Hedman, chef samhällsbyggnadsförvaltningen.

Nåiden ABs arbetschef Jens Fredriksson är också glad att bygget är igång.

- Vi har byggt sådana här hus tidigare så vi har den kompetens som krävs. Det här blir också en start för Nåiden i Gällivare och vi kommer att öppna ett lokalkontor här, säger Jens Fredriksson.

Ett flertal referensgrupper har medverkat i förarbetet till en boendemiljö som med modern teknik möter äldres behov och krav, särskilt människor med stora omsorgsbehov. I det fina läget vid Vassara älv kommer det att anläggas promenadstråk, utegym, samlingsplatser och växthus. I de allmänna utrymmena återfinns en stor samlingssal med bibliotek i närhet till trädgårdsområde, caféverksamhet och aktivitetskök. I det nya boendet skapas en levande plats för de äldres hälsa och välbefinnande med gym, bastu och en SPA-avdelning med bland annat ljusterapirum och lokal för frisör och fotvård. Det kommer också att finnas ett bokningsbart övernattningsrum för anhöriga.

Det nya vård- och omsorgsboendet är den första kommunala verksamheten som ersätts till följd av gruvans utbredning och i enlighet med upprättat avtal är det LKAB som bekostar byggnationen. Byggkostnaden beräknas till ca 160 MSEK och den totala produktionskostnaden till 200 MSEK.

Övriga upplysningar:

Tommy Nyström, kommunalråd, mobil 070-237 63 18

Lennart Johansson, kommunchef, mobil 070-525 73 50

Ulf Hedman, chef samhällsbyggnadsförvaltningen, mobil 070-366 02 85

Jens Fredriksson, arbetschef Nåiden AB, mobil 070-698 87 75

Om Gällivare kommun

Gnistrande vinter, ljusa sommarnätter, tio minuter till allt. Gällivare ligger vackert inbäddat i ett enastående landskap 10 mil norr om polcirkeln. I kommunen bor ca 18 000 människor med närhet till arbete, service och natur. Här finns länsdelssjukhus, väl utbyggd barnomsorg, bra skolor, ett rikt föreningsliv och varierat kulturutbud. Vildmarken ger stora möjligheter till fritid och upplevelser utöver det vanliga, året runt. Från norrbottenskusten till Gällivare tar det ett par timmar med tåg eller bil och lite drygt det från Stockholm med dagliga flygförbindelser. Här finns en differentierad företagsamhet med gruvnäring av världsklass som huvudsaklig basnäring. Just nu bygger vi nya Gällivare i takt med att områden i Malmberget avvecklas. Tidernas största samhällsomvandling till följd av gruvnäringens fortsatta expansion. 250 000 nya kvadratmeter av bostäder, kommunala verksamheter och kommersiella lokaler ska byggas under de närmaste 15 åren.

Mikaela Åkerlund
Mikaela Åkerlund