2017-04-28 14:00Nyheter

Ett toppmodernt äldreboende i världsklass

null

Intresset var stort och besökarna många när nordens mest moderna äldreboende invigdes i Gällivare tidigare idag. Det nya vård- och omsorgsboendet Forsgläntan ligger i det natursköna området kring Vassara älv och ingår i den pågående samhällsomvandlingen. Boendet har sedan det första spadtaget senhösten 2014 varit en omfattande byggnation, som nu inom kort börjar fylla sina boendeplatser.

Många var besökarna som hade samlats vid entrén till det nya äldreboendet, Forsgläntan, under invigningen. Efter att Gällivares kommunalråd förklarade boendet invigt genom en ceremoniell bandklippning bjöds allmänheten in till öppet hus och rundtur i de toppmoderna lokalerna.

- Vi har vetat att intresset för samhällsomvandlingen och de nya byggnaderna är stort, men att intresset var så här stort, det överträffar alla våra förväntningar, säger Gällivares kommunalråd Lars Alriksson.

Tre av besökarna som tagit sig till Forsgläntan var Daisy Backman samt Ulla-Britt och Sven-Ove Ekerlin som efter en rundtur slagit sig ner för att fika.

- Jag har ingen direkt anhörig som ska flytta in här, men jag tyckte ändå det var spännande att få se hur det ser ut, och vad roligt det var säger Daisy.

- Vi var nyfikna och har varit in och kikat överallt det har blivit så fint! Vi tog till och med hissen, bara för att få testa nu när det är nytt, berättar Ulla-Britt och Sven-Ove.

Invigningen är en viktig del av samhällsomvandlingen

Forsgläntan är till viss del en ersättning för Gunillahem och Lövberga i Malmberget och har legat först i ledet av byggnader som ingår i den pågående samhällsomvandlingen. Boendet har totalt 72 boendeplatser fördelade på 71 lägenheter, där en av dessa möjliggör parboende. Forsgläntan inhyser även en stor samlingssal med närhet till trädgårdsområde, caféverksamhet och aktivitetskök. Boendet ska även bli en levande plats där de äldres hälsa och välbefinnande står i centrum. Därför återfinns även träningslokal, bastu och lokaler för frisör, fotvård, taktik massage och ljusterapi.

- Det blir fantastiskt fint, frissarummet, träningsrummet och bastun är mina favoriter. Även de inglasade balkongerna där man kan sitta och njuta under alla årstider är toppen. Jag har bara hört positiva reaktioner under invigningen, säger Gällivares kommunalråd Jeanette Wäppling.

Moderna lösningar skapar ett säkert boende

Särskilt intressant med det nya boendet är det smarta golvet, ELSI, som Forsgläntan tillsammans med tre andra vård- och omsorgsboenden i Sverige är ensamma om. Golvet är utrustat med sensorer som känner av personens rörelser och skickar ett larm till personalen om någon faller eller går ut genom dörren.

- Det känner även av när någon stiger upp på natten och då tänds automatiskt ett ljus över golvet som kan visa vägen till toaletten. Golvet underlättar arbetet för personalen och ger säkerhet och trygghet för de boende, säger Anna-Lena Svalkvist, projektledare och vikarierande logistiksamordnare på socialförvaltningen i Gällivare.

Efter invigningen börjar Forsgläntans boende så sakteliga att flytta in och personalen får göra sig hemmastadda.

- Hela Forsgläntan är byggt med fokus på god arbetsmiljö för personalen och en god anpassad boendemiljö för de som ska bo här. Med moderna lösningar och ny utrustning skapas helt enkelt – ett äldreboende i världsklass, avslutar Anna-Lena.

Om Gällivare kommun

Gnistrande vinter, ljusa sommarnätter, tio minuter till allt. Gällivare ligger vackert inbäddat i ett enastående landskap 10 mil norr om polcirkeln. I kommunen bor ca 18 000 människor med närhet till arbete, service och natur. Här finns länsdelssjukhus, väl utbyggd barnomsorg, bra skolor, ett rikt föreningsliv och varierat kulturutbud. Vildmarken ger stora möjligheter till fritid och upplevelser utöver det vanliga, året runt. Från norrbottenskusten till Gällivare tar det ett par timmar med tåg eller bil och lite drygt det från Stockholm med dagliga flygförbindelser. Här finns en differentierad företagsamhet med gruvnäring av världsklass som huvudsaklig basnäring. Just nu bygger vi nya Gällivare i takt med att områden i Malmberget avvecklas. Tidernas största samhällsomvandling till följd av gruvnäringens fortsatta expansion. 250 000 nya kvadratmeter av bostäder, kommunala verksamheter och kommersiella lokaler ska byggas under de närmaste 15 åren.

Mikaela Åkerlund
Mikaela Åkerlund