2016-06-10 10:48Nyheter

ER Consult – lokal närvaro ger framgång

null

- Innan vi startade företaget jobbade vi i branschen och såg behoven. Vi såg också att det var kustföretag som utförde jobben, men tänkte: vi kan göra det istället, säger Magnus Röjlind. Och så blev det.

2012 var året då Magnus Röjlind och Patrik Eslund lade grunden till ER Consult. Utifrån ledorden: ”Från konstruktion till produktion”, utformar företaget elritningar till industrin. Själva byggandet av strukturen sköter andra, men ER Consult tar sedan vid och startar igång drift samt tillhandahåller komplett dokumentation som en helhetslösning.

Med Boliden och LKAB som de största uppdragsgivarna har ER Consult en bra bas att stå på. Deras fokus ligger på underhållssidan där det alltid finns utrymme för förbättrings- och optimeringsarbete.

- De flesta av oss är elektriker i grunden, några har läst vidare till ingenjör. Vi har haft tur att hitta kompetent och bra personal som vill stanna kvar och utvecklas med oss. Det är ett omväxlande jobb som rymmer allt från 130 kW till att rita ut en liten datakabel under jord, förklarar Patrik Eslund.

En av styrkorna är den lokala anknytningen.

- En viss del av arbetet kan skötas på distans. Till exempel fjärrkonstruktion. Man kan till och med sitta på en fjälltopp, bara man har mottagning, och jobba med ritningar. Men handpåläggning behövs. Vi är lokala. Vi finns på orten. Lokalförankring är jätteviktigt, poängterar Magnus.

I dagsläget har ER Consult tio anställda, varav majoriteten är män.

- Det är inte ofta man ser en tjej knacka kod, men fler och fler yngre tjejer intresserar sig för programmering. Nu bygger man ju Minecraft istället för LEGO, så allt förändras och det är positivt, menar Magnus.

Med en omsättning på drygt 13 miljoner kronor, och en årlig tillväxt på mellan 15 och 20 procent, utmärker sig ER Consult som ett progressivt företag i framkant, där klarhet och professionalism står i fokus.

- Vi är tydliga gentemot kund, och det visar sig i allt vi gör. Från hemsida och utförande, till dokumentation. Det är viktigt att visa på kvalitet, och hur man kan hjälpa kunden att hitta bra lösningar, menar Patrik.

Synonymt för både Magnus och Patrik är framåtanda och initiativrikedom. Att hitta lösningar och våga testa. Att se förändring som något positivt, och vara bäst när det gäller.

- Jag tror att det är fullt möjligt att samla den kompetens som finns hos företagen i Gällivare och bilda ett Gällivare AB som tillhandahåller helhetslösningar för export till Chile eller andra gruvtäta länder. Eller inte bara till gruvindustrin, utan även till pappers- och massaindustrin, kem, och vidare ändå, säger Magnus.

Att Gällivare ligger ER Consult varmt om hjärtat är det inget tvivel om. Patrik och Magnus brinner för att utveckla hembygden på alla sätt, och ser även besöksnäringen som en oslipad diamant.

- Vi har ju allt här: rent vatten, frisk luft, fantastiska fiskevatten och oslagbar natur. Och inte minst Dundret. Det vi har precis utanför dörren är unikt. Gällivare är fantastiskt, avslutar Patrik.

- ER Consult är ett mycket professionellt och sympatiskt företag, som stolt kan presentera en mycket stark teknisk och ekonomisk utveckling de senaste fyra åren. Från att ha varit unga valpar 2012 blev de nu riktiga jakthundar. Öppna, dynamiska och engagerade – det är vad Gällivare behöver, säger Andreas Hinzer, utvecklingschef Gällivare kommun.

Läs mer på ER Consults hemsida

Nyheterna ges ut av:

Gällivare kommun Avki logo Gellivare Lapland

Om Gällivare kommun

Gnistrande vinter, ljusa sommarnätter, tio minuter till allt. Gällivare ligger vackert inbäddat i ett enastående landskap 10 mil norr om polcirkeln. I kommunen bor ca 18 000 människor med närhet till arbete, service och natur. Här finns länsdelssjukhus, väl utbyggd barnomsorg, bra skolor, ett rikt föreningsliv och varierat kulturutbud. Vildmarken ger stora möjligheter till fritid och upplevelser utöver det vanliga, året runt. Från norrbottenskusten till Gällivare tar det ett par timmar med tåg eller bil och lite drygt det från Stockholm med dagliga flygförbindelser. Här finns en differentierad företagsamhet med gruvnäring av världsklass som huvudsaklig basnäring. Just nu bygger vi nya Gällivare i takt med att områden i Malmberget avvecklas. Tidernas största samhällsomvandling till följd av gruvnäringens fortsatta expansion. 250 000 nya kvadratmeter av bostäder, kommunala verksamheter och kommersiella lokaler ska byggas under de närmaste 15 åren.

Mikaela Åkerlund
Mikaela Åkerlund