2014-04-04 09:45Nyheter

En spark in i Gällivare

null

Gällivares inflyttningsservice, IN Gellivare, hjälper nyinflyttade rätt in i Gällivare. Nu lanserar de Gällivares första lånespark, ”Insparken”, som varit på sin premiärtur och finns någonstans ute i samhället redo för nästa äventyr.

Tanken med lånesparken är att de som behöver en skjuts framåt lånar den för att sedan lämna den på en lämplig plats så att sparken kan hjälpa nästa person framåt. Efter premiärturen parkerade IN Gellivares projektledare Maria Sätterqvist sparken utanför kommunhuset och la ut en bild på Insparkens Facebooksida. På ett kick var sparkbilden delad i både Japan och USA. Maria fick även positiva reaktioner från en glatt överraskad kommunarbetare som ville ut och sparka.

- Vi hoppas att många får glädje av vår lånespark. Vi ser det som ett hälsosamt och miljövänligt sätt att färdas i vår arktiska småstad. Ta gärna Insparken på en tur och berätta sedan var den finns på Insparkens Facebooksida, säger Maria.

Om Gällivare kommun

Gnistrande vinter, ljusa sommarnätter, tio minuter till allt. Gällivare ligger vackert inbäddat i ett enastående landskap 10 mil norr om polcirkeln. I kommunen bor ca 18 000 människor med närhet till arbete, service och natur. Här finns länsdelssjukhus, väl utbyggd barnomsorg, bra skolor, ett rikt föreningsliv och varierat kulturutbud. Vildmarken ger stora möjligheter till fritid och upplevelser utöver det vanliga, året runt. Från norrbottenskusten till Gällivare tar det ett par timmar med tåg eller bil och lite drygt det från Stockholm med dagliga flygförbindelser. Här finns en differentierad företagsamhet med gruvnäring av världsklass som huvudsaklig basnäring. Just nu bygger vi nya Gällivare i takt med att områden i Malmberget avvecklas. Tidernas största samhällsomvandling till följd av gruvnäringens fortsatta expansion. 250 000 nya kvadratmeter av bostäder, kommunala verksamheter och kommersiella lokaler ska byggas under de närmaste 15 åren.

Mikaela Åkerlund
Kommunikatör